Infraestructures

El port de Barcelona desencalla el desenvolupament del nus ferroviari més gran del sud d'Europa

La inversió se situarà en els 265 milions d'euros

BarcelonaImpulsar el transport ferroviari no només ha de fer disminuir els passatgers que van en avió, sinó que també ha de treure camions de les carreteres per al trasllat de mercaderies. Aquesta és una de les qüestions que el port de Barcelona fa anys que intenta tirar endavant, amb la reactivació dels accessos ferroviaris i viaris com una de les fites més destacades. Però no tot és la porta d'entrada dels trens, sinó també com es gestionaran un cop es trobin a dins de les instal·lacions de la infraestructura.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

És aquí on encaixa l'aprovació del pla director urbanístic (PDU) de la futura terminal logística intermodal, on s'encabirà tot el node ferroviari que hi haurà a la part sud del port, després d'un procés de negociació que s'ha allargat més del previst. "Serà el més gran del sud d'Europa", ha defensat el president del port de Barcelona, José Alberto Carbonell, acompanyat per la consellera de Territori, Sílvia Paneque. Actualment, la seva quota ferroviària se situa en el 12%, tot i que havia arribat a ser del 16%, amb la voluntat d'arribar a situar-se en el llindar del 30%.

Cargando
No hay anuncios

Amb una extensió de 131 hectàrees, el nus connectarà amb el corredor mediterrani i estarà format per sis terminals ferroviàries, la majoria de contenidors. Serviran per donar servei al port, però també a la Zona Franca, el Polígon Pratenc i les indústries del Baix Llobregat. Dues de les terminals ja estan operant, ubicades al voltant de la terminal de contenidors de Best. Les més grans seran les que es desenvoluparan a l'antiga desembocadura del riu Llobregat, i n'hi haurà una altra molt a prop de la llera actual del Llobregat, que ja s'ha començat a executar.

La inversió de les quatre terminals que s'han de construir serà d'uns 265 milions d'euros. La part més gran del pressupost l'aportarà el port de Barcelona. Les obres d'aquestes noves terminals han d'estar enllestides quan els accessos ferroviaris entrin en funcionament, amb l'arrencada d'obres prevista per a l'any 2027 i la finalització de cara al 2032, si tot continua segons el calendari.

Cargando
No hay anuncios

Espais verds

El desenvolupament de totes aquestes terminals s'haurà de compensar amb la creació de nous espais verds, entre els quals hi haurà una passarel·la que connectarà el parc agrari del Llobregat amb el parc de Montjuïc. Precisament, la tramitació del PDU s'ha allargat durant quatre anys per acabar de polir l'entesa sobre aquests nous espais entre les diferents administracions implicades, els ajuntaments del Prat de Llobregat i de Barcelona. El document es va aprovar inicialment a finals de 2022, però des de llavors no s’ha avançat en la construcció d’una infraestructura ja contemplada en la planificació del Pla Delta l’any 1994. "Tot això ha estat possible gràcies al consens institucional", ha remarcat Paneque.

Cargando
No hay anuncios

En total, es generaran més de 24 hectàrees verdes. Bona part estarà a la zona de servei del port i una altra a prop del nucli urbà del Prat de Llobregat. La inversió, de 26 milions d'euros, es repartirà entre el port i Cilsa, la societat que gestiona la ZAL.