La guerra comercial de Donald Trump

Trump allarga la treva dels aranzels recíprocs fins a l'1 d'agost

El president dels EUA també amenaça amb imposar un gravamen del 10% als països que col·laborin amb els BRICS

WashingtonA dos dies que finalitzés la treva de 90 dies dels aranzels recíprocs, el president estatunidenc Donald Trump ha signat una ordre executiva per allargar la pausa fins a l'1 d'agost. L'ampliació afecta a tots els països que gaudien de l'exempció, mentre que en el cas de la Xina es manté la suspensió paral·lela que es va establir el 12 de maig després de les primeres trobades i en què també es van reduir els gravàmens del 125% al 10%.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Hores abans, al portaveu de secretaria de premsa, Karoline Leavitt, ha anunciat que avui els Estats Units només enviaran cartes a dotze països per informar-los sobre les possibles pujades d'aranzels, i que dos dels afectats són el Japó i Corea del Sud. Segons confirmen fonts europees a Reuters, la UE no preveu rebre cap carta de Washington aquest dilluns. Leavitt ha dit que durant els pròxims dies se'n continuaran enviant.

Cargando
No hay anuncios

Trump ha fet públiques les cartes a través de diferents publicacions a Truth Social, on amenaça els dos països asiàtics amb aplicar-los aranzels del 25% sobres les seves importacions. "Si per alguna raó decidiu augmentar els vostres impostos, llavors, sigui quina sigui la xifra que apliqueu, us afegirem un 25% al que actualment ja estem aplicant", diu el text. Per ara, tant Corea del Sud com el Japó tenen aplicat un 10% per la treva aranzelària, però inicialment les xifres eren del 25% i del 24%, respectivament.

El president republicà va dir dijous passat que volia començar a enviar cartes als països per informar-los dels nous aranzels sobre les seves exportacions als Estats Units, després d'unes negociacions llargues i complexes. “És molt més fàcil. Tenim més de 170 països. I quants acords pots fer? Pots aconseguir bons acords, però són molt més complicats”, va dir Trump sobre les seves cartes. Més endavant, el dirigent nord-americà va dir que els nous aranzels podrien anar del 10% al 70%, amb pagament exigible abans de l’1 d’agost.

Cargando
No hay anuncios

Data límit als socis comercials

Diumenge, el secretari del Tresor, Scott Bessent, va dir a la CNN que el to de les cartes que s'enviarien potser no representava una declaració immediata d’aranzels per a desenes de països. En lloc d’això, va explicar que les missives inclourien una nova data límit que els socis comercials hauran de complir per arribar a un acord amb els Estats Units i evitar així els anomenats drets aranzelaris recíprocs anunciats originalment a l’abril. “El president Trump enviarà cartes a alguns dels nostres socis comercials per dir-los «Si no feu progressos, l’1 d’agost tornareu als nivells d’aranzels del 2 d’abril»”, va dir Bessent.

Cargando
No hay anuncios

En una publicació a Truth Social aquest dilluns, Trump també ha amenaçat amb imposar un aranzel addicional del 10% als països que col·laborin amb les nacions del bloc BRICS (el Brasil, Rússia, l'Índia, la Xina i Sud-àfrica), després que els líders del grup emetessin diumenge un comunicat expressant “una profunda preocupació per l’augment de les mesures aranzelàries unilaterals”.