La feina provoca almenys 16.000 càncers anuals a Espanya, segons CCOO
Un informe del sindicat assegura que aquesta malaltia és la primera causa de mort a la feina
BarcelonaAquest 2026 a Espanya s'estima que es detectaran 301.884 casos de càncer, 166.764 en homes i 133.120 en dones, segons dades de la Societat Espanyola d'Oncologia Mèdica (SEOM). D'aquests, hi ha al voltant d'un 5% que no s'haurien produït mai sense l'exposició a agents cancerígens a la feina. El sindicat CCOO ha publicat aquest dimarts l'informe El cáncer laboral, primera causa de muerte en el trabajo, coincidint amb el Dia Mundial del Càncer, en el qual afirma, segons els seus propis càlculs, que enguany hi haurà 15.999 càncers i 6.126 morts per aquesta malaltia atribuïbles a exposicions laborals a l'Estat.
El càncer és la primera causa de mortalitat laboral a la Unió Europea, amb un 53% del total de les morts laborals cada any, respecte al 28% de les malalties cardiovasculars i el 6% de les respiratòries, segons dades de la Comissió Europea del 2017. Així doncs, des de l'organització sindical denuncien que aquests tumors causats per la feina es poden prevenir i evitar eliminant les exposicions a agents cancerígens, una assignatura pendent per a moltes empreses. De fet, remarquen que un de cada quatre treballadors espanyols està exposat a carcinògens laborals, mentre que a Europa són un de cada cinc, d'acord amb les estimacions de la base de dades CAREX.
Així i tot, l'estudi critica que hi ha un infradiagnòstic dels càncers laborals, ja que, segons les dades provisionals del ministeri de la Seguretat Social, el 2025 només es van registrar 119 processos de malaltia professional per agents cancerígens. A parer seu, la majoria dels casos romanen ocults sota la categoria de malaltia comuna i no se'n reconeix l'origen laboral. A més, el sindicat afirma que en aquest infradiagnòstic també hi ha una bretxa de gènere: dels 119 càncers comunicats, 105 van ser en homes i tan sols 14 en dones. "Aquest fet no només es pot explicar perquè l'exposició a agents cancerígens es produeixi majoritàriament en sectors masculinitzats, sinó també a causa d'una manca de perspectiva de gènere en l'abordatge del càncer laboral, on hi ha una absoluta falta de recerca i de gestió amb mirada de gènere, que es posa de manifest clarament en la no presència de càncers específics en dones: càncer d'ovari i càncer de mama", apunten des de CCOO.
Més enllà de l'amiant
La majoria dels càncers reconeguts estan relacionats amb l'exposició a l'amiant, concretament 60 casos. Com exposa l'informe, els tumors relacionats amb la feina més freqüents són el càncer de pulmó, el de pròstata, el de mama o el de bufeta. Més enllà de l'amiant –on s'ha lliurat una dura batalla als tribunals per part de les víctimes, que han aconseguit finalment un fons de compensacions econòmiques–, CCOO alerta que en els últims anys ha augmentat la notificació de casos de càncer de pulmó per exposició a la sílice cristal·lina respirable. Es tracta d'una pols molt fina que es genera quan es tallen materials molt comuns a la construcció com ara la ceràmica, el marbre o la grava. El 2025 se'n van detectar 15 i ara ja és la segona causa de càncer d'origen laboral a Espanya. Sobre aquestes partícules, el sindicat també recorda el ressorgiment d'una altra malaltia pulmonar greu, la silicosi, que el 2025 va arribar "al seu màxim històric del segle XXI".
L'anàlisi de CCOO també cita un estudi de l'Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball (INSST) del 2021, que apunta a un risc mortal més elevat per càncer laboral entre treballadors manuals de menys qualificació, en comparació amb altres ocupacions de més qualificació com metges, advocats o enginyers. "Tots els càncers laborals són prevenibles. Per això, és injust i inacceptable que qualsevol treballador o treballadora hagi d'acceptar més risc de càncer a la feina", conclou el sindicat.