“Els nens hauran de tenir 2 ninos i no 30”: Trump treu ferro a l'impacte dels seus aranzels
Els americans encara no els noten gaire, però els efectes dels dràstics canvis aranzelaris de Trump ja comencen a arribar
Quan va esclatar la pandèmia de la covid-19, les fàbriques a la Xina van tancar i el trànsit marítim global es va alentir. En qüestió de poques setmanes, els productes van començar a desaparèixer de les botigues dels Estats Units i les empreses americanes que depenien de materials estrangers van començar a fer fallida.
Ara s’està començant a repetir una tendència similar, però aquest cop el desencadenant ha sigut la decisió del president Trump d’apujar els aranzels a les importacions xineses fins a un mínim del 145%. Això ha fet que gran part del comerç entre els Estats Units i la Xina s’hagi aturat gairebé del tot.
La disponibilitat dels productes xinesos i els seus preus encara no han variat gaire, però algunes empreses ja els estan començant a apujar. I segons els experts, els efectes es faran evidents en les pròximes setmanes, a mesura que hi hagi més comandes cancel·lades en fàbriques xineses. Aquest mes, el nombre de portacontenidors gegants carregats amb caixes metàl·liques de joguines, mobles i altres productes que surten de la Xina cap als Estats Units ha caigut aproximadament un terç.
El nombre d’aquests vaixells tot just comença a disminuir, ja que encara estan arribant els últims enviaments fets abans de l’entrada en vigor dels aranzels. Un portacontenidors triga entre 20 i 40 dies a travessar l’oceà Pacífic. Un cop als Estats Units, els productes xinesos necessiten entre un i deu dies més per arribar a diferents ciutats del país en tren o camió, segons un informe d’Apollo Global Management, una empresa especialitzada en la gestió de fons per a multinacionals.
Prestatgeries buides aviat
Cap a finals de maig, els consumidors podrien començar a veure prestatgeries buides i acomiadaments en el sector minorista i en la logística. Els grans efectes per a l’economia dels Estats Units es faran evidents l’estiu del 2025, quan el país podria entrar en recessió. "D’aquí a poques setmanes, els consumidors dels Estats Units veuran prestatgeries buides en botigues de roba, joguines, ferreteries i farmàcies, així com preus més alts dels productes", diu Torsten Slok, economista d’Apollo Global Management.
La caiguda de les importacions xineses s’accentuarà encara més aquest divendres, quan els Estats Units eliminin la política "de mínims" per als productes xinesos, la qual permetia que els productes de fins a 800 dòlars esquivessin els aranzels si s'enviaven directament als consumidors. Aquesta política comercial ha afavorit, per exemple, el model de negoci d’empreses com Temu i Shein.
Els detractors d'aquesta política consideren que els exportadors xinesos gaudeixen d'un avantatge injust que perjudica les empreses americanes, però la decisió d’eliminar-la ja està provocant un augment dels preus per als consumidors nord-americans. A més, el canvi probablement afectarà negativament aerolínies i operadors privats com FedEx, que basen part del seu negoci en el lliurament de productes de baix cost.
Els treballadors portuaris i les empreses de logística també preveuen interrupcions importants. Al Port de Los Angeles, el principal punt d’entrada de productes xinesos als Estats Units, les importacions havien augmentat en els últims mesos, ja que empreses i consumidors intentaven acumular productes abans que entressin en vigor els nous aranzels. Ara aquesta activitat ha començat a disminuir.
Segons dades del port, es preveu que el nombre de contenidors que arribin al port de Los Angeles caigui més d’un 35% la setmana vinent en comparació amb el mateix període de l’any passat. Gene Seroka, director executiu del port, ha explicat que una quarta part dels vaixells programats per al mes de maig han cancel·lat l’escala a causa del baix volum de càrrega. Des de fa aproximadament dues setmanes, els béns que arriben al port procedents de la Xina són “molt escassos i esporàdics”, explica Seroka.
Moltes empreses han acumulat prou estocs en els últims mesos per resistir una temporada, diuen alguns experts en comerç. Si la Casa Blanca fa marxa enrere aviat i redueix significativament els aranzels sobre els productes xinesos, gran part de l’impacte negatiu sobre l’economia nord-americana i els consumidors es podria evitar. Segons l'Institut d'Adquisició i Subministrament, una organització sense ànim de lucre que es dedica a la investigació als Estats Units, els estocs al país es troben en el nivell més alt dels últims dos anys.
Gabriel Wildau, director general de Teneo i assessor d'empreses que operen amb la Xina, ha explicat que els productes xinesos que els minoristes nord-americans van acumular durant els primers tres mesos de l’any donaran una mica de marge abans que les botigues es vegin obligades a apujar els preus. Tot i això, si la situació no canvia aviat, els consumidors americans començaran a notar l’impacte dels canvis comercials en un termini de tres a sis mesos.
Trump reconeix l'encariment
Fins i tot membres de l’administració Trump han reconegut que els consumidors podrien patir algunes disrupcions. El mateix president va admetre dimecres que els seus canvis en matèria comercial podrien provocar una reducció en la disponibilitat de productes i un augment de preus.
"Alguns han dit: 'Oh, les prestatgeries estaran buides'," va dir el president Trump des de la Casa Blanca. "Bé, potser els nens tindran dos ninos en lloc de 30, sabeu? I potser els dos ninos costaran uns quants dòlars més del que costarien normalment".
Membres de l’administració han assegurat que qualsevol perjudici serà mínim. En una roda de premsa a la Casa Blanca dimarts, Scott Bessent, secretari del Tresor, va afirmar que no s’esperaven xocs en la cadena de subministrament a causa dels aranzels dels Estats Units sobre la Xina. "Crec que els minoristes han gestionat els seus estocs davant d’aquesta situació", va dir.
Algunes empreses amb una situació financera més fràgil no han pogut acumular estocs i estan tancant a gran velocitat. Alguns es pregunten com es podrà reiniciar significativament el comerç si l’administració Trump troba la manera de reduir els aranzels a la Xina.
Moltes empreses afirmen que els aranzels superiors al 50% sobre les importacions xineses ja són suficients per aturar completament el comerç. Uns aranzels establerts en un mínim del 145% i, en alguns casos, molt més alts, ja són desastrosos. L’administració Trump haurà de reduir els aranzels sobre la Xina almenys en 100 punts percentuals per reiniciar significativament el flux de mercaderies.
Ryan Petersen, director general de Flexport, una empresa multinacional nord-americana que se centra en la gestió de cadenes de subministrament i la logística, explica que, abans que el president augmentés els aranzels a la Xina fins al 145% aquest mes, els aranzels a la Xina ja eren alts, amb un mínim del 54%. Petersen afegeix que les empreses que operen els portacontenidors ja han cancel·lat un quart de tots els viatges cap als Estats Units des de la Xina, i estan redirigint els seus vaixells cap al sud-est asiàtic i Europa.
Amb tantes incerteses sobre cap a on es dirigeix el comerç global, les empreses estan congelant els seus plans d'expansió i aturant nous encàrrecs. A més, algunes grans empreses han deixat d'emetre previsions sobre les seves vendes i beneficis. Dimecres, Mercedes-Benz i Stellantis, que fabrica les marques Chrysler, Dodge i Jeep, va suspendre les seves previsions financeres per al 2025.
Copyright The New York Times