AUTOMOCIÓ

Nissan llança un ultimàtum i ataca CCOO

La direcció de Nissan tanca la porta a seguir negociant amb el comitè el pla que inclou una doble escala salarial. Cap sindicat ha subscrit l'acord, però l'empresa diu que només CCOO es resisteix a acceptar.

Elena Freixa
22/12/2012

BARCELONAEl vicepresident de producció de Nissan a Europa, John Martin, va marxar ahir de Barcelona "decebut" i sense haver aconseguit que els sindicats firmessin el pacte de competitivitat que portaria un nou vehicle, un turisme, a la fàbrica catalana el 2014. Va deixar firmat un document que conté els termes de la proposta de l'empresa -crear una doble escala salarial permanent i més mesures de flexibilitat- confiant que els sindicats acabin subscrivint-lo ben aviat. "He repartit còpies a tots els sindicats", va explicar en una trobada amb els periodistes en què va criticar "l'estil de negociació a l'espanyola" de manera, va dir, que tots els sindicats accepten l'acord però cap vol ser el primer a firmar. La versió dels membres del comitè, però, va ser que estan acordades només un 90% de les propostes.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Martin va tornar a assenyalar CCOO com el culpable del bloqueig de l'acord, tot i que el sindicat no és majoritari al comitè. El patró es repeteix, va dir, després que CCOO es negués fa un any a la contenció salarial que va exigir l'empresa i que UGT i Sigen-USOC van acceptar. La diferència d'ara, però, és que encara cap dels sindicats ha dit que sí al pacte i les vacances de Nadal a la fàbrica les pròximes dues setmanes fan poc probables avenços fins després de Reis, asseguraven ahir des del comitè.

Cargando
No hay anuncios

CCOO va respondre a les acusacions de l'empresa censurant el "xantatge" a què reiteradament sotmet la plantilla de treballadors amb aquestes propostes. Tot i així, va demanar que les negociacions no s'aturin i que s'escoltin les seves propostes, que passen per guanyar més temps per negociar una doble escala salarial que no sigui permanent, sinó que els treballadors nous aconsegueixin l'equiparació en un període de quatre anys o, com a molt, en set. Amb el que proposa l'empresa, va dir ahir el portaveu de CCOO al comitè, Raúl López, la diferència de sous entre antics i nous empleats quedaria en el 21% inamovible. "Es tracta d'una mesura il·legal", va dir ahir el secretari general de CCOO, Joan Carles Gallego, que va criticar amb duresa el xantatge permanent de la multinacional amb aquest tipus de propostes.

La USOC demana transparència

Cargando
No hay anuncios

El sindicat Sigen-USOC va demanar a Nissan que parli dels compromisos de noves contractacions i creixement amb la mateixa claredat que quan parla de la doble escala salarial. Entre els 1.000 nous contractats, van dir, hi ha inclosos els 300 treballadors eventuals que han de passar l'any que ve a la plantilla fixa.

El vicepresident europeu de Nissan va treure pit ahir amb les millores introduïdes en la doble escala salarial definitiva que es va plasmar en el document final de proposta. Així, els futurs treballadors entrarien cobrant 19.000 euros a l'any i arribarien a un màxim de 29.000 de manera progressiva. "No estem oferint sous d'esclaus", va insistir Martin, que va manifestar-se frustrat amb el rebuig dels sindicats a subscriure el pla de competitivitat i va tornar a amenaçar indirectament amb les conseqüències que pot derivar.

Cargando
No hay anuncios

"Sense pacte no hi ha cotxe", va subratllar el directiu, que va avisar els sindicats que reduir costos i guanyar competivitat és un repte que no acabarà amb la firma d'aquest ni de cap pacte perquè és un requisit permanent.

CCOO va acusar la direcció de Nissan de voler treure profit de la crisi econòmica per rebaixar condicions de feina. De fet, Martin va mencionar que, amb un 25% d'atur, és necessari per a Espanya poder firmar un pacte que garanteixi la creació d'ocupació.