Trump amenaça a la UE amb aranzels addicionals per la multa a Google
La Comissió Europea acusa la tecnològica de vulnerar la legislació d'antimonopoli en el mercat publicitari i li demana que es vengui una part del negoci
Brussel·lesBrussel·les tira pel dret. Malgrat les amenaces de Donald Trump, la Comissió Europea va anunciar aquest divendres que multarà Google amb una sanció econòmica de 2.950 milions d'euros. Segons algunes informacions periodístiques, l'executiu comunitari havia ajornat aquesta decisió per por de les represàlies del president dels Estats Units, que encara ha de rebaixar els aranzels fins a la taxa acordada amb la Unió Europea del 15%.
Finalment, però, la Comissió Europea aplicarà la seva normativa de totes maneres i castigarà la gran tecnològica estatunidenca per vulnerar la legislació comunitària sobre competència i antimonopoli. Poques hores després de fer-se pública la multa, quan el dia començava als Estats Units, arribava la temuda resposta de Trump. En un post a la seva xarxa Truth Social, el president va criticar Brussel·les i va amenaçar amb represàlies: "Em veuré obligat a incoar un procediment per anul·lar les injustes sancions", va dir, després d'afirmar que la multa, "és una injustícia que el contribuent americà no tolerarà. La meva administració no permetrà que aquestes accions discriminatòries es mantinguin".
El procediment amb què amenaça Trump implica obrir una investigació per determinar si un govern o governs estrangers duen a terme pràctiques comercials que perjudiquen l'economia estatunidenca. Si es considera que aquest és el cas, s'obre la porta a la imposició d'aranzels addicionals.
L'executiu comunitari acusa Google de distorsionar la lliure competència en afavorir els seus propis serveis de gestió tecnològica de la publicitat en detriment d'altres proveïdors que ofereixen el mateix. Així, Brussel·les ordena a la companyia estatunidenca que posi punt final en aquestes pràctiques que busquen afavorir els seus propis productes i que implementi mesures per acabar amb el conflicte d'interessos que té en el llarg de la cadena de subministrament del publicitat per internet.
De fet, Brussel·les denuncia sobretot que Google controla tota la cadena de valor de la gestió tecnològica de la publicitat per internet. I, per aquest motiu, considera que una de les solucions més viables és que la gran tecnològica es vengui una part d'aquest negoci.
La Comissió Europea ara dona seixanta dies de marge a la gran tecnològica estatunidenca per respondre i informar sobre quines mesures pensa prendre per posar solució a les il·legalitats de les quals l'acusa Brussel·les. Per contra, Google també pot portar aquesta sanció econòmica a la justícia europea. En diverses ocasions en què l'executiu comunitari ha imposat aquesta mena de sancions a grans tecnològiques estatunidenques, les dues parts han acabat als tribunals.
Malgrat que el fet que s'ajornés l'anunci de la multa va aixecar molta polseguera, la Comissió Europea va evitar aquest divendres fer una roda de premsa per explicar el cas, com és habitual. Així, només es va limitar a enviar un comunicat de la vicepresidenta de l'executiu comunitari i titular de Competència, la socialista espanyola Teresa Ribera, en què defensava la decisió de Brussel·les contra la gran tecnològica. "L'actitud de Google vulnera les normes d'antimonopoli de la Unió Europea. Ha de presentar solucions serioses per abordar els seus conflictes d'interessos i, si fracassa, no dubtarem en imposar solucions contundents", deia Ribera a través d'un comunicat.
Una de les multes més altes de Brussel·les
Tot i les tensions entre la Unió Europea i els Estats Units, la Comissió Europea no s'ha fet enrere i ha aplicat una de les multes més altes de la seva història en matèria de Competència. Tanmateix, no és la més elevada que ha aplicat Brussel·les a la gran tecnològica i el 2018 va adoptar una sanció econòmica contra Android Google de 4.000 milions d'euros. Anteriorment, també havia multat Google Shopping amb 2.400 milions d'euros. De fet, segons fonts comunitàries, la Comissió Europea ha incrementat en un 60% la quantitat final de la sanció econòmica anunciada aquest dimarts per reincidir en la vulneració de la legislació comunitària.
La multa d'aquest divendres suposa al voltant d'un 0,9% de la facturació anual a escala internacional de la companyia estatunidenca, un percentatge bastant més elevat del que normalment significa en altres multes per competència, segons fonts comunitàries. Per exemple, l'última sanció econòmica a Apple Music va ser de 1.800 milions d'euros, que suposa un 0,51% de la seva facturació mundial, i a Facebook Market Place, de 797 milions, que significa al voltant d'un 0,65%.
D'aquesta manera, Brussel·les ha obviat les amenaces de Trump d'atacar totes aquelles administracions que regulessin les grans tecnològiques estatunidenques, que obtenen grans beneficis a la Unió Europea. "Adverteixo als països amb impostos o lleis digitals que, si no les eliminen, els imposaré aranzels addicionals a les seves exportacions o imposaré restriccions de l'exportació de la nostra tecnologia", va dir el president dels Estats Units. Ara bé, la justícia estatunidenca també ha multat en diverses ocasions Google per l'abús de la seva posició dominant en el mercat publicitari a internet.