El ministeri de Consum investiga possibles pujades de preus dels VTC des de l'apagada
El govern espanyol va modificar després de la DANA la normativa per evitar preus dinàmics en situació d'emergència
BarcelonaDesprés de la gran apagada energètica de dilluns, les coses es comencen a posar a lloc; entre elles, el transport. Algunes de les principals companyies de VTC –vehicles de transport amb conductor–, com Cabify, van deixar d'operar tot el dilluns i també el dimarts, fins que no es va restablir el servei elèctric a tot arreu. Amb tot, des del ministeri de Consum avisen que s'ha obert un expedient informatiu per investigar les potencials pujades de preus de les VTC "denunciades pels usuaris en aquelles comunitats autònomes que van declarar l'emergència nacional" o un altre tipus d'emergència de protecció civil, "una pràctica que està prohibida per la normativa vigent", segons el ministeri encapçalat per Pablo Bustinduy.
El govern espanyol, a petició del ministre de Consum, va aprovar després de la DANA al País Valencià una modificació normativa per fixar que les empreses que utilitzen preus dinàmics personalitzats no puguin apujar els preus a conseqüència d'un augment de demanda en un context d'urgència, risc o necessitat de la persona consumidora durant tot el temps que es mantingui vigent la declaració d'alerta, segons expliquen des del mateix ministeri.
Així, en aquelles comunitats on es va decretar l'emergència d'interès nacional o un altre tipus d'emergència de protecció civil, l'augment de preu motivat per l'augment de la demanda en sistemes de preus personalitzats "suposaria una infracció greu de la normativa de consum, amb sancions de fins a 100.000 euros o fins a sis vegades el benefici il·lícit obtingut", avisen des de Consum.