La guerra comercial de Donald Trump

La UE i els Estats Units ja negocien els aranzels enmig de les contradiccions de Trump

Brussel·les assegura estar "preparada per a un acord just" amb Washington

Washington / Brussel·lesLa Unió Europea continua intentant reconstruir els ponts comercials que el president dels Estats Units, Donald Trump, ha cremat enmig de missatges contradictoris. Al matí d'aquest dilluns el conseller econòmic de la Casa Blanca, Kevin Hasset, ha assegurat que s'estan "aconseguint avenços" amb els europeus després de "moltes discussions". Al migdia, però, Trump ha tornat a carregar contra els Vint-i-Set. "La Unió Europea es va formar per perjudicar els Estats Units i enganyar en el comerç", ha dit el president nord-americà durant la seva trobada amb el president d'El Salvador, Nayib Bukele.

Inscriu-te a la newsletter EconomiaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Trump ha tornat a reiterar l'hostilitat contra la UE mentre el comissari de Comerç de la Comissió Europea, Maros Sefcovic, es reunia amb els seus homòlegs estatunidencs, el secretari de Comerç nord-americà, Howard Lutnick, i amb Jamieson Greer, representant de la Casa Blanca en matèria de comerç internacional. "Sortim perjudicats en això [en referència a l'OTAN], i sortim perjudicats en el comerç. La Unió Europea ha d'asseure's a la taula, però se n’aprofiten molt", ha declarat el president dels EUA en la reunió amb Bukele.

Cargando
No hay anuncios

En aquest sentit, ha tornat a mencionar el dèficit comercial (la diferència entre exportacions i importacions) dels Estats Units amb la UE: "No compren els nostres productes alimentaris. No compren els nostres cotxes. Nosaltres sí que els acceptem. Tenim milions de cotxes seus: BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz, molts altres. En venen per milions. Ells no. No hi ha Chevrolets a Múnic”, ha dit el republicà des del Despatx Oval, en referència al sector del motor, un dels que més utiltiza el president nord-americà com a exemple dels desequilibris comercials amb Europa i del suposat maltractament que reben els EUA per part dels seus aliats del Vell Continent. La crítica a Europa i l'OTAN, de fet, coincideix amb l'anunci de la retirada de 10.000 soldats estatunidencs de la frontera sud de Polònia amb Ucraïna.

De fet, en relació a l'automoció, les marques de cotxes europeus, en especial els alemanys —Alemanya és el principal exportador automobilístic de la UE i té en aquesta indústria un dels seus pilars industrials—, són una de les grans fixacions del president nord-americà, que les ha convertit en un blanc reiterat dels seus atacs. El magnat considera que són una competència deslleial als cotxes fets per les automobilístiques estatunidenques, que tenen gran part de les seves cadenes de muntatge a Mèxic, sense tenir en compte, tanmateix, que companyies nord-americanes, com Ford, són ben presents al mercat europeu i tenen diverses fàbriques repartides per diversos països de la UE (en el cas de Ford, en té una a Almussafes, a prop de la ciutat de València). Ara bé, tot i les crítiques als cotxes europeus, Trump ha insinuat que relaxaria els aranzels generals del 25% que ja estan en vigor per a les importacions de cotxes.

Cargando
No hay anuncios

En referència al sector automobilístic, Hasset havia dit a la cadena de televisió Fox hores abans que el resultat de les negociacions amb els europeus "serà molt bo per als treballadors americans, especialment per als treballadors de l'automòbil americans".

Tercer viatge de Sefcovic als EUA

El viatge de Sefcovic a Washington és el tercer que fa des que Trump va començar amb les amenaces de guerra aranzelària. L'últim cop que el representant de Comerç europeu va visitar els EUA va ser per intentar aconseguir alguna mena d'excepció o treva per a Europa, abans que Trump anunciés els aranzels recíprocs. Ara s'estan aplicant un 10% d'impostos duaners a les importacions europees, després que Trump reculés la setmana passada i declarés una treva parcial de 90 dies per a tots els països menys la Xina. Es tracta d'una treva parcial, perquè en lloc d'aplicar els gravàmens originals que havia anunciat –a la UE li tocava un 20%– els va rebaixar a un 10% global fins al juliol.

Cargando
No hay anuncios

Aquest mateix dilluns la Comissió Europea ha aprovat formalment l’ajornament de 90 dies de les contramesures que ja havia acordat com a resposta als aranzels de Trump als productes d’acer i alumini que importa del bloc comunitari. Es tracta d’un gest que pretén deixar clar a Washington que Brussel·les no té gens de ganes de contribuir a una escalada dels drets de duanes i que està disposada a negociar per trobar una solució acordada a la guerra comercial. “La UE continua sent constructiva i està preparada per arribar a un acord just, incloent-hi la reciprocitat mitjançant la nostra oferta aranzelària 0 per 0 sobre béns industrials”, ha assegurar Sefcovic en una missatge a la xarxa social X (abans Twitter) després de la trobada.

No obstant això, la Comissió Europea també ha avisat en un comunicat que les contramesures que ja havia aplicat es poden reactivar en qualsevol moment si les negociacions amb els EUA fracassen. En aquest sentit, després de la reunió amb Lutnick i Greer, el comissari europeu de Comerç ha insistit que per evitar una escalada aranzelària “caldrà un esforç conjunt i important per ambdues parts”.

Cargando
No hay anuncios

Ara bé, marca de la casa, diumenge el govern Trump va tornar a treure una nova lletra petita a la guerra comercial amb la resta del món i va anunciar que aplicaria una excepció per als smartphones i ordinadors importats, fins i tot els provinents de la Xina, un dels principals productors mundials i el país on fabriquen els seus productes les grans tecnològiques nord-americanes, com Apple o Microsoft. L'avís el va publicar l'agència duanera dels Estats Units. Aquest dilluns, però, el president ha avançat que imposaria aranzels als xips i als semiconductors, així com als productes farmacèutics, en un futur proper però no de manera immediata.