Mobilitat

La bicicleta metropolitana accelera amb més carrils, nous abonaments i horaris ampliats

Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) dona un nou impuls a la mobilitat activa al territori metropolità amb una inversió de 3,38 milions d'euros

19/12/2025

Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) acaba de donar un nou impuls a la mobilitat activa al territori metropolità. Concretament, ho ha fet amb l’aprovació de dues noves convocatòries de subvencions, dotades amb un total de 3,38 milions d’euros. Els ajuts, destinats als ajuntaments metropolitans, han de servir per projectar i construir carrils bici vinculats a la Bicivia, la gran xarxa pedalable que connecta tota la metròpolis a través de més de 550 km previstos, però també per millorar els itineraris a peu, especialment en els accessos al transport públic. En xifres, dels fons aprovats, 2,38 milions es destinaran a crear nous trams pedalables i 1 milió a actuacions per afavorir els desplaçaments a peu.

Avui, la Bicivia metropolitana ja està executada en un 67% i s’estructura en nou grans eixos: quatre de verticals, que segueixen els cursos del Llobregat i el Besòs, i cinc d’horitzontals, quatre dels quals recorren la façana litoral i un l’àrea del Vallès. “Aquesta nova convocatòria permetrà completar els trams pendents i reforçar la mobilitat segura i còmoda en bicicleta, així com la connexió entre municipis, intercanviadors i polígons”, afirma Elisabet Latorre, consellera de Mobilitat Sostenible de l’AMB.

Fins ara, l’AMB ja havia impulsat tres convocatòries de subvencions els anys 2016, 2017 i 2021, amb les quals es van destinar 3,56 milions d’euros a la creació de 48 quilòmetres de vies pedalables i a una inversió conjunta de 10,05 milions entre AMB i ajuntaments. De la mateixa manera que en la nova convocatòria, es van prioritzar els projectes vinculats a la xarxa Bicivia, concebuda per connectar de manera directa i segura tota la metròpolis de Barcelona.

Cargando
No hay anuncios

Una peça clau d’aquesta xarxa són els Bicibox. Es tracta d’aparcaments segurs per a bicicletes i patinets, pensats per facilitar la intermodalitat i reforçar la mobilitat sostenible. Amb la incorporació de Santa Coloma de Gramenet aquest octubre, el servei ja és present en 31 municipis metropolitans i continua en ple creixement: el 2024 va batre el seu rècord amb més de 382.000 usos. Actualment, compta amb més de 200 mòduls, 11 aparcaments de gran capacitat i més de 3.000 places, així com més de 25.000 persones registrades i una mitjana de 40.000 usos mensuals.

Les millores de l'AMBici

Per complementar aquesta aposta per noves infraestructures i una mobilitat més activa, l’AMB també està impulsant millores en el servei de bicicleta pública metropolitana, l’AMBici. Per exemple, s’ha implementat uu abonament per dies, disponible des del juliol, que ofereix tres opcions –1, 2 o 3 dies– a un preu de 5, 9 i 12 euros respectivament, amb viatges il·limitats de fins a 30 minuts. Aquesta tarifa està pensada per a usuaris esporàdics, com visitants o persones que fan servir la bicicleta sobretot en caps de setmana o per oci.

Cargando
No hay anuncios

A banda d’això, des del mes d’agost els usuaris de l’AMBici poden agafar la bicicleta metropolitana des de les cinc del matí i fins a les dues de la matinada cada dia de l’any, incloent-hi laborables, dissabtes i festius. Fins ara, el servei tancava a les dotze de la nit, de manera que l’ampliació representa un salt destacable en la cobertura horària del servei.

Aquesta decisió respon directament a l’augment sostingut de la demanda en hores nocturnes. De fet, la franja de 23.00 a 00.00 h ja registra més usos que les primeres hores del dia (5.00-6.00 h), un canvi d’hàbits que ha evidenciat la necessitat d’oferir un servei més ampli. Ho confirma també una enquesta realitzada el juliol del 2024: la meitat dels usuaris asseguraven que farien servir més l’AMBici si s’ampliava l’horari en caps de setmana i festius, i un 40% afirmaven que també ho farien en dies laborables.

El tram de 2.00 a 5.00 h es mantindrà reservat a les tasques essencials de manteniment i reorganització del servei. Amb aquesta ampliació horària, l’AMB busca reforçar l’AMBici com una opció de mobilitat sostenible, pràctica i segura també en horari nocturn, donant resposta a una demanda creixent i afavorint desplaçaments més accessibles i còmodes per a tota la ciutadania.

Les xifres d'una metròpolis cada cop més pedalable
Cargando
No hay anuncios
A l'empresa, en bici

A aquesta aposta per ampliar infraestructures i facilitar l’ús quotidià de la bicicleta s’hi suma també el suport al teixit empresarial, amb programes específics per promoure la mobilitat laboral sostenible. El programa Biciempresa de l’AMB és una subvenció destinada a empreses, professionals i centres de treball de la metròpolis amb l’objectiu d’impulsar la bicicleta com a mitjà de mobilitat laboral. 

El servei ofereix, de manera gratuïta i temporal (fins a sis mesos), bicicletes elèctriques o mecàniques per als treballadors. El juny del 2025 es va aprovar la tercera convocatòria, dotada amb 50.000 euros, que permet a cada beneficiari sol·licitar fins a cinc bicicletes. Com a novetat, els usuaris poden exercir el dret de compra un cop finalitzat el període de cessió. El termini de sol·licituds va finalitzar el 31 d’octubre del 2025.

Més de 380.000 usos l'any: les claus de l'èxit dels Bicibox

  • Què són?

El Bicibox és un servei metropolità d’aparcament segur per a bicicletes i patinets, pensat per fomentar la intermodalitat i facilitar desplaçaments sostenibles a l’àrea metropolitana de Barcelona.

Cargando
No hay anuncios
  • Quants n’hi ha i quanta gent els utilitza?

El servei ja registra més de 25.000 persones usuàries, gairebé 40.000 usos mensuals i un rècord anual de més de 382.000 usos el 2024.

  • On són?

Amb la incorporació de Santa Coloma de Gramenet aquest octubre, els Bicibox ja estan implantats en 31 municipis metropolitans. Els Bicibox es presenten en mòduls al carrer de 7 o 14 places, en aparcaments de gran capacitat a prop d’estacions de tren, en espais ubicats dins de vestíbuls de metro i en locals municipals a peu de carrer, i hi ha cinc nous aparcaments de gran capacitat actualment en execució.

Cargando
No hay anuncios
  • Quina capacitat tenen?

Actualment, disposen de més de 200 mòduls, 11 aparcaments de gran capacitat i més de 3.000 places en total.

  • Quins avantatges ofereixen?

Davant la prohibició indefinida d’entrar patinets elèctrics i VMP al transport públic, els Bicibox esdevenen una alternativa clau per aparcar-los en estacions i parades i mantenir la intermodalitat.

Cargando
No hay anuncios

Alhora, fomentar la combinació de bicicleta i transport públic és "un repte clau" per convertir la bicicleta en un mitjà de transport quotidià i perquè cada vegada més ciutadans la vegin com una alternativa real, segons Elisabet Latorre, consellera de Mobilitat Sostenible de l’AMB.

1.
"Utilitzo l'AMBici cada dia per anar i tornar de la feina"

Natalia Estay, 28 anys · Esplugues de Llobregat

Va començar a utilitzar l’AMBici el gener d’aquest any i des d’aleshores forma part de la seva rutina diària. Explica que l’utilitza “cada dia, tant per anar a la feina com per tornar a casa”, i que la combinació li és ideal perquè té "una estació al costat de casa i una altra al costat de la feina". De vegades també el fa servir per anar a Barcelona: fa transbord a Palau Reial, on canvia a una bici del Bicing, perquè té l'abonament combinat dels dos serveis. "La suma és genial i molt còmoda", acaba.

2.

"Em moc més de pressa que amb qualsevol altre transport"

Alejandro Barros, 23 anys · Sant Just Desvern

Usuari de l’AMBici des del primer dia, afirma que l’escull perquè “estalvia temps, i al final això és el més important”. Treballa a Esplugues i hi va habitualment en bicicleta, però quan s’ha de moure fins a Barcelona fa combinacions amb metro. "A Collblanc deixo la bici i agafo la L5", exemplifica. Tot i reconèixer que té diverses opcions de transport públic a l'abast, subratlla que, amb l’AMBici, sempre arriba més de pressa als llocs.

Cargando
No hay anuncios
3.

"Per tornar a casa, la bicicleta és la meva millor opció"

Pol Carranza, 22 anys · Sant Feliu de Llobregat

Arquitecte i usuari des del febrer, valora l’AMBici per la seva funcionalitat. Assenyala que per anar a la feina sol agafar el bus, però que "per tornar, la bici és molt millor". Explica que els busos el deixen al Consell Comarcal, que queda a uns 12 minuts de casa, mentre que té una parada d’AMBici just al costat de casa. Remarca que la tria per comoditat i facilitat d’ús.

4.

“De voltar amb amics a ser el meu transport diari”

Joan Coca, 22 anys · Sant Just Desvern

Recorda que, quan el servei es va posar en marxa, ell i els amics el feien servir "per fer una volta i passar l’estona pel barri". Amb el temps, però, l’ha integrat com a transport habitual per anar a la feina, al gimnàs o a classe. Explica que a vegades pedala fins a l’última parada al límit amb Barcelona i allà fa transbord al metro. En destaca la regularitat i la senzillesa. "En general, no tinc cap queixa", valora.

Cargando
No hay anuncios

INFOGRAFIA

Les xifres d'una metròpolis cada cop més pedalable

[INSERIR INFOGRAFIA]