Educar persones íntegres amb coneixements i valors
A La Salle creuen fermament que la llar, així com l’escola, és un espai d’aprenentatge on els infants, les famílies i les mestres cultiven plegades les bases del futur
Triar una escola per a l’educació del teu fill o filla no és una tasca gens fàcil, sinó una gran responsabilitat compartida. Diu el proverbi africà que per educar un fill o una filla cal tota la tribu i justament és així. L’educació comença amb l’estima, amb la seguretat, la protecció, la confiança, el respecte, la tolerància, l’empatia, la responsabilitat... tot el que requerim per ser bones persones i amb habilitats per a la vida. A l’escola i a casa tots tenim un mateix objectiu: que els nostres infants siguin feliços, estimular al màxim les seves capacitats perquè aprenguin de manera exponencial i que esdevinguin persones íntegres i amb valors.
Cinc principis pedagògics
A La Salle tota la vida hem tingut justament aquests objectius, els quals compartim amb les famílies. Treballem amb vocació per ser una institució de referència que abandera cinc principis pedagògics:
- Principi pedagògic de la interioritat, també entès com la cura i el benestar de l’alumnat i la gestió de les emocions, molt important per desenvolupar de manera natural tots els sabers dels infants.
- Principi pedagògic de la conducta i l’activitat autoregulada. Treballem l’autonomia i l’autogestió, donant les eines perquè cadascú, al costat de la mestra, desenvolupi les accions i tasques, dins d’un marge, al seu ritme i tenint en compte el seu procés maduratiu.
- Principi pedagògic de MCM (ment, cos i moviment) adaptant les propostes didàctiques a la neuroeducació i respectant com aprèn el cervell.
- Principi pedagògic de la construcció del pensament i la metacognició, fent partícip l’alumnat dels seus propis sabers, així com entenent els errors com una oportunitat d’aprenentatge, fomentant la curiositat, treballant a partir del mètode científic i estimulant el pensament crític, el raonament i la capacitat de transferir el coneixement.
- Principi pedagògic de la dimensió social de l’aprenentatge. Fem treball cooperatiu, en parelles, equips i també de manera individual per impulsar la interdependència positiva (necessitem la feina individual per fer la d’equip). Fem activitats internivell per tal que aprenguin els uns dels altres, convençuts que qui ensenya aprèn tant com el que rep el saber.
Atenció a la diversitat i període d’adaptació
La missió de La Salle és l’educació d’infants i joves amb una sensibilitat especial envers aquells que més ho necessiten. Aquesta preferència ens ve del caràcter propi, del carisma lasal·lià. La comunitat educativa es fa responsable d’oferir les respostes creatives més adequades a les necessitats del nostre alumnat, bé sigui per mancances o bé per talents i altes capacitats.
L’adaptació a l’escola és un període, tanmateix, cabdal, tenint en compte el respecte cap als infants, els quals necessiten ser visibles, establir un vincle i adquirir seguretat amb els espais i les persones que els acompanyen en aquest procés.
Les famílies, peça clau
El coneixement de l’alumnat és molt important per a nosaltres. Aquest coneixement comença amb les entrevistes que fem amb les famílies abans de començar el curs. També amb la relació que establim amb les llars d’infants: fonamentem aquest vincle de confiança entre professionals organitzant trobades, obrint l’escola per fer un primer contacte, amb xerrades compartides i amb visites personalitzades, ja que, a parer nostre, el cicle 0-6 anys està molt interrelacionat.
Les nostres famílies diuen que La Salle és la seva segona casa, que s’hi troba un ambient molt familiar, que hi ha una relació molt pròxima, especialment d’escolta per aconseguir un win-win. També que és una gran escola amb moltes possibilitats per desenvolupar talents i hobbies, que es dona resposta a les necessitats i reptes del s. XXI, com l’aprenentatge en diferents idiomes, un projecte educatiu viu i sempre actual anomenat NCA (Nou context d’aprenentatge). Totes elles valoren la gran oferta d’activitats extraescolars, poder gaudir d’unes instal·lacions extraordinàries, riques en estímuls i pensades perquè el context contribueixi en l’educació. Així doncs, el més important per a nosaltres i per a les famílies és que els infants reconeguin l’escola com una segona casa. Una de les nostres prioritats és el benestar dels infants i comptem amb un claustre fidel amb molta vocació i entrega, la qual cosa es reflecteix en el bon ambient escolar i la garantia d’èxit que aconseguim any rere any.