Empreses amb propòsit

El nou far per tenir èxit a llarg termini

Les empreses busquen fórmules per combinar un triple impacte econòmic, social i ambiental

23/12/2025

BarcelonaEn el context actual, les empreses catalanes necessiten créixer no només econòmicament, sinó també en propòsit. Els especialistes recorden que les organitzacions amb un propòsit clar i coherent amb els seus valors són més competitives, generen més confiança entre els grups d’interès i asseguren un creixement sostenible a llarg termini. Les empreses que només treballen alineades cap a un propòsit purament mercantil comencen a quedar lluny de les expectatives dels consumidors i dels nous reptes globals existents.

Després de dècades d’evolució, el concepte responsabilitat social corporativa ha guanyat importància en els últims temps arran de la globalització. Les organitzacions són cada vegada més conscients de l'impacte que les seves activitats i decisions tenen en el seu entorn i entenen que ser socialment responsable és necessari i beneficiós.

Cargando
No hay anuncios

Com a resposta als nous reptes d’un món cada vegada més incert, les empreses amb propòsit s’estan multiplicant i la responsabilitat social corporativa s’ha convertit en un punt de trobada d’organitzacions molt diverses. Es tracta de la responsabilitat que assumeix una organització davant la societat pels impactes de la seva activitat. Alguns dels elements de canvi que condueixen les empreses cap a aquest model més responsable i sostenible són la influència dels grups d’interès i l’evolució i exigència de la societat cap a les empreses, una necessitat de més transparència, la protecció de la marca i de la reputació i, sobretot, la consciència de la nova realitat. Els casos d’èxit de les empreses que ja han optat per un canvi de model s’estan convertint en una inspiració per a les que només es limitaven a complir la legalitat, que a poc a poc van reenfocant la seva mirada.

Les empreses modernes comencen a entendre que l’èxit de la seva organització no només s’ha de mesurar amb indicadors econòmics i han ampliat la mirada per apropar-se a les noves exigències d’uns consumidors cada vegada més formats, crítics i exigents. A més, les legislacions van evolucionant per exigir estàndards de producció més sostenibles.

Cargando
No hay anuncios

A Catalunya, iniciatives com el Manifest per una economia amb propòsit, una crida al món empresarial per avançar en el desenvolupament actiu i compromès de la responsabilitat de les empreses envers la societat buscant un impacte econòmic, social i ambiental, o organismes com Respon.cat, que vol implicar el sector empresarial en la responsabilitat social, han guanyat pes.

“El propòsit és clau. Sempre que les empreses apareixien als mitjans de comunicació era per notícies negatives. Calia canviar el discurs. Les empreses són el suport de l’estat del benestar. Sense les empreses que aporten els impostos, no es podrien pagar els serveis públics. Era necessari capgirar la imatge de les empreses. El manifest serveix com a guia i va acompanyat d’unes formacions per portar a la pràctica les seves intencions, però no pretén ser una certificació. Ja existeixen certificacions que treballen en aquesta línia. L’objectiu és oferir una guia de bones pràctiques. Respon.cat mai s’ha casat amb cap norma. El nostre plantejament és ser l’organisme empresarial de referència a Catalunya en responsabilitat social que busca provocar una evolució en la cultura empresarial. Cada empresa ha de trobar la norma que més s’adequa a la seva realitat”, diu Rafel Oncins, president de Respon.cat.

Cargando
No hay anuncios

“La sostenibilitat és assegurar la perdurabilitat de l’activitat econòmica. Per fer-ho, cal tenir en compte no només la neutralitat sinó l’impacte positiu. El món viu un moment de molts canvis i polaritzacions. Estem veient conflictes armats que no hauríem imaginat mai. Els desafiaments del context econòmic tenen a veure amb adaptar-se a la inestabilitat. No és fàcil trobar l’equilibri entre interessos econòmics, socials i mediambientals. Les legislacions europees estan marcant la diferència amb unes directrius molt ambicioses. Les inversions estan variant, i creixen les d’impacte. Hi ha inversors, per exemple, que busquen altres tipus de rendibilitats. Públicament, està a punt de posar-se en marxa el fons d’inversió social, una iniciativa del govern per incentivar les empreses amb impacte social. El gran repte és el canvi de mentalitat. De les empreses, però també de la ciutadania. A les noves generacions no els val qualsevol cosa. La pandèmia va ser un punt d’inflexió. Un altre dels desafiaments és que la sostenibilitat s’entengui bé i que no s’utilitzi com un rentat de cara”, assegura Belén Viloria, una experta en innovació social i sostenibilitat que acaba de ser guardonada amb el Premi Barakah Europeu 2025.

Consum reflexiu

Cada vegada hi ha més veus que aposten per un consum reflexiu. Amb motiu de les festes de Nadal, l’Agència Catalana del Consum, del Departament d’Empresa i Treball, va iniciar una campanya a les xarxes socials amb consells pràctics per posar en valor el consum reflexiu i, al mateix temps, sensibilitzar sobre la importància de comprar el menjar en quantitats adequades i evitar-ne el malbaratament.

Cargando
No hay anuncios
Cinc consells per crear un projecte empresarial amb propòsit

Les empreses socials donen resposta a una necessitat (social, econòmica o mediambiental) amb un doble propòsit: tenir un impacte i obtenir una rendibilitat. Patricia Ripoll, fundadora i presidenta de la Fundació Visible, va explicar la seva experiència a l’últim Bizbarcelona, en una sessió organitzada per ESIC Business & Marketing School. Els seus cinc consells per crear un projecte empresarial amb propòsit són aquests:

  1. La rendibilitat econòmica és necessària per escalar. Una activitat empresarial, sigui del tipus que sigui, ha de proporcionar resultats econòmics.
  2. L’autèntic mesurador del valor és el retorn social de la inversió (SROI). Aquesta metodologia té en compte les opinions de les parts interessades i assigna valors financers a impactes identificats per aquestes parts, que normalment no tenen un valor econòmic.
  3. No treballar en soledat: la col·laboració és imprescindible. Cal acompanyar-se d’altres persones i entitats que tinguin un propòsit similar, deixar-se ajudar pels ecosistemes que existeixen i obrir-se a la col·laboració.
  4. Prendre consciència dels efectes positius i negatius de cada acte. Reflexionar per saber que els canvis poden tenir efectes positius, però també altres de negatius.
  5. No intentar canviar el món. El més important és tenir un propòsit real amb el qual sentir-se còmode. Millorar la vida d’una persona pot ser un començament, i és gairebé segur que a poc a poc aniràs millorant la de moltes altres.