Barcelona+B és una aliança multisectorial que reuneix empreses, institucions educatives, entitats socials i administracions per transformar Barcelona en una ciutat més sostenible, inclusiva i regenerativa. Impulsada pels socis estratègics B Lab Spain, EADA Business School, Ferrer i l'Ajuntament de Barcelona —a través de Barcelona Activa—, Barcelona+B vol posicionar Barcelona com una ciutat referent a escala mundial en la contribució als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) des d'un àmbit local. Per aconseguir-ho, treballa amb tres grans línies d'acció: promoure models empresarials d’impacte, fomentar la col·laboració entre empreses i institucions per donar resposta als reptes urbans, i activar la participació ciutadana per afrontar els objectius de l'Agenda 2030.
Els joves barcelonins entenen la sostenibilitat, però no la posen en pràctica
Les conclusions de l'estudi Eduquem+B mostren comprensió i una actitud molt positiva dels estudiants envers la sostenibilitat, però només un 42% manifesta la intenció d'actuar
Barcelona vol situar-se com una ciutat referent en matèria de sostenibilitat. I per fer-ho, Barcelona+B assegura que cal començar per les escoles. Amb aquesta premissa neix el projecte Eduquem+B, un programa que ha enquestat més de 2.000 estudiants de 29 centres educatius de la ciutat per saber si la joventut està preparada per afrontar els reptes ambientals i socials del present.
La iniciativa, impulsada per Barcelona+B amb el suport acadèmic d'EADA Business School, parteix d'un test innovador, Be Ready for Now, basat en el marc europeu de competències GreenComp. L'objectiu és clar: diagnosticar què saben els joves sobre sostenibilitat, com hi actuen i quines habilitats necessiten desenvolupar per convertir-se en agents reals de canvi.
Formar i sensibilitzar els centres educatius, la base per actuar
El diagnòstic evidencia que els estudiants mostren una actitud molt positiva i un bon nivell de comprensió davant les problemàtiques ambientals. Destaquen en pensament sistèmic (69,1%) i en promoció de la natura (60,6%). Però, malgrat tot, només el 42,8% manifesta la seva intenció d'actuar a favor de la sostenibilitat, especialment en l'àmbit col·lectiu i polític.
Aquesta contradicció preocupa les impulsores del projecte. "Els joves entenen la naturalesa complexa dels problemes, però no saben actuar de manera sistèmica; no actuen en grup ni mobilitzen els altres", explica la directora de Sostenibilitat a EADA Business School, Federica Massa-Saluzzo. Recorda que, històricament, han estat els joves qui han impulsat les grans transformacions socials i, per això, considera "preocupant" la baixa participació cívica detectada. "Creiem que una bona formació i sensibilització en els centres educatius podria canviar aquesta base d'actuació", afirma, per la seva banda, la directora de Barcelona+B a B Lab Spain, Elena Damiá.
Una altra conclusió de pes és que els estudiants associen la sostenibilitat, sobretot, amb la gestió de residus o els impactes ecològics. Però la dimensió social, com la desigualtat o les condicions laborals, queda molt més desdibuixada. Segons Massa-Saluzzo, això no és responsabilitat només dels joves: "Aquesta manca de visió sistèmica és el reflex de la societat en què vivim. El concepte de sostenibilitat social i ambiental no està prou present en l'educació ni en la cultura en general".
Acostar la sostenibilitat a les aules i a les empreses
El projecte Eduquem+B forma part d'un dels tres eixos de Barcelona+B, iniciativa impulsada per Ferrer, EADA i B Lab Spain, que vol connectar empresa, educació i ciutadania per accelerar la transició cap a una ciutat més inclusiva i responsable a escala ambiental. Els tres pilars bàsics de treball són: transformació empresarial, col·laboració entre empreses i entitats per crear solucions d'alt impacte, i educació per a la sostenibilitat, on s'emmarca Eduquem+B.
L'estudi s'ha convertit en el punt de partida per a iniciatives educatives i col·laboracions amb empreses. "Si un jove arriba a una empresa amb formació en sostenibilitat, la seva integració i capacitat de transformació és molt més directa", defensa Massa-Saluzzo.
Recursos i formació per al professorat
Durant la prova pilot, els centres han rebut materials de base per poder treballar resultats amb l'alumnat. El següent pas del programa és reforçar aquesta formació docent amb eines més profundes però alhora pràctiques i accessibles. La resposta dels centres, expliquen les impulsores, ha estat "molt positiva". Professors i coordinadors han obert les portes i expressat el seu interès per continuar formant-se per poder "educar amb més criteri a l'aula".
Barcelona com a laboratori de canvi
Eduquem+B no busca només sensibilitzar, sinó capacitar els joves perquè siguin protagonistes del canvi que reclama la ciutat. Per això, subratlla Elena Damiá, cal estimular la curiositat, el sentit crític i la iniciativa: "Que no es quedin només amb allò que veuen a les xarxes, sinó que siguin exploradors, inquisitius i que pensin abans d'actuar".
Des de Barcelona+B es fa un balanç clar: hi ha base, interès i sensibilitat, però ara el repte és transformar el coneixement en acció col·lectiva real. I això, assenyalen, només serà possible si l'educació, les empreses i les institucions caminen plegades.