El model de Barcelona per a la gestió: menys turistes, més repartits i amb més impacte positiu
Les polítiques innovadores de gestió turística que la capital catalana ha desplegat els darrers quinze anys comencen a tenir efecte: la ciutat ja rep un 12% menys de visitants que abans de la pandèmia
L'octubre de 2010, ara fa gairebé quinze anys, Barcelona va provar el primer pla estratègic de turisme de la ciutat. Era un document en què s'esbossava com havia de ser la Barcelona turística de les dècades vinents. S'hi parlava de la contribució de l'activitat turística a la millora de la qualitat de vida i la cohesió social de la ciutadania; d'evitar la concentració de visitants en determinades zones de la capital i de l'aposta per a la sostenibilitat ambiental i l'excel·lència en el servei. El text, que es completava amb un llistat d'actuacions per desplegar, suposava un compromís ferm de Barcelona per regular el turisme i aconseguir que revertís en positiu a la ciutat. Va ser dels primers grans destins turístics d'arreu del món a fer el pas endavant. Des d'aleshores, la ciutat ha anat encadenant estratègies pioneres que, ara, ja estan donant fruits.
L'última es va aprovar fa pocs mesos. És la Mesura de Govern per a la Gestió Turístic de Barcelona 2024-2027 i té un pressupost de gairebé 258 milions d'euros. L'objectiu del document és molt clar: continuar prioritzant la gestió de l’activitat turística per millorar l’equilibri amb la vida quotidiana dels residents i situar Barcelona com un referent en la gestió, l’ordenació, el finançament i el retorn social de l’activitat turística. L'estratègia per mantenir l’equilibri entre activitat turística i qualitat de vida dels residents implica rebaixar el nombre de visitants i augmentar la qualitat dels que arriben.
En altres paraules, promoure i cuidar la identitat pròpia de Barcelona per rebre un turisme més alineat amb els valors i la cultura de la societat. Ara, les mesures pioneres comencen a donar resultats. Un dels indicadors que ho corrobora és el descens de turistes: el 2023, hi van arribar un 12% menys que el 2019, el darrer any abans de la pandèmia.
Xifres a banda, hi ha un element molt visual que certifica el canvi de mentalitat de Barcelona envers la gestió turística. El tradicional eslògan Visit Barcelona ja no s'utilitza. Al seu lloc, n'hi ha un de nou: This is Barcelona. Amb aquest gest, s'escenifica la decisió de la ciutat: la promoció de Barcelona ja no és generalista, sinó que vol posar el focus en activitats i públics concrets amb l'objectiu d'atraure visitants que vagin molt més en sintonia amb els valors i la identitat de la ciutat. Però, quines accions ha posat en marxa Barcelona per aconseguir encaminar-se cap aquí?
Les mesures clau
L’Ajuntament de Barcelona ha estat històricament pioner en la regulació del turisme. Ho demostren mesures posades en marxa a la ciutat com són el Pla Especial Urbanístic d’Allotjaments Turístics (PEUAT), la lluita contra els allotjaments il·legals, la regulació de vehicles de mobilitat personal i els autobusos turístics, o bé els decrets de Ciutat Vella per limitar el guiatge en grup, entre altres mesures.
Tanmateix, una de les darreres passes ha estat el Pla de gestió dels Espais de Gran Afluència turística (EGA) i que es va desplegar l'estiu passat. S'han definit 16 espais i una bateria de desenes de propostes específiques per regular-hi el flux de visitants i l'impacte que hi tenen. L’objectiu del pla és minimitzar les externalitats negatives que l’activitat turística pot generar en determinats moments i, a la vegada, garantir que el turisme continua sent una història d’èxit a la ciutat de Barcelona, aportant-li riquesa i dinamisme. Ja s'està actuant a la Sagrada Família, al Park Güell i a la Rambla de Catalunya.
Una altra de les eines de gestió turística de l’Ajuntament de Barcelona és l’impost turístic (IEET). La mesura ajuda a gestionar el turisme i facilita un retorn econòmic i social a la ciutadania. A través de la taxa turística i del recàrrec municipal de 4 euros, s'han finançat projectes com la climatització d'escoles o programes educatius com Viu la vela, que va acostar el mar a l'alumnat, en el marc de la Copa Amèrica. La sostenibilitat també forma part de l'estratègia turística de Barcelona: a banda de ser la capital de la regió europea amb més empreses turístiques certificades amb el segell Biosphere, té un pla amb 19 projectes en marxa que vinculen la transició verda i sostenible, l’eficiència energètica, la transició digital i la competitivitat al turisme.