El saló, una oportunitat per decidir

Melcior arcarons, director general de formació professional inicial i ensenyaments de règim especial

Com cada any, a aquestes altures del curs, els alumnes de quart d'Ensenyament Secundari Obligatori o segon de Batxillerat comencen a entreveure el final de l'etapa de formació en què es troben. És el moment en què s'interroguen sobre quina és la millor opció possible per al curs vinent. Més de 100.000 alumnes -65.000 de quart d'ESO i 40.000 de segon de Batxillerat- es pregunten: quin camí he d'agafar? És la pregunta de qui es troba davant d'una cruïlla amb múltiples camins per escollir.

Per als alumnes que estan acabant el quart d'ESO el dilema principal és: Batxillerat o Formació Professional? En cas de triar el Batxillerat, quina de les modalitats? O, si el que es vol és triar Formació Professional, quin dels cinquanta cicles de grau mitjà que hi ha disponibles? Per als estudiants de segon de Batxillerat el dilema és: prefereixo fer un grau universitari o un cicle superior de formació professional? La quantitat de graus i de cicles és ben diversa. Tot i això, alguns trien opcions menys transitades: els ensenyaments artístics, o els esportius.

Cargando
No hay anuncios

Presencial i a distància

Cada cop hi ha més joves que opten pels ensenyaments professionals. La Formació Professional congrega avui gairebé 106.000 alumnes en règim presencial. Si, a més, hi comptem els que la cursen a distància, podrem dir que en dotze anys, a Catalunya, s'hi han duplicat els alumnes. Per què la Formació Professional desperta ara més interès? La raó principal és que avui la societat en percep més clarament la utilitat. Superar un cicle formatiu aporta competències professionals útils per a l'empresa i minora l'exposició a l'atur.

Cargando
No hay anuncios

Segons revela l'estudi elaborat el 2012 per la Generalitat juntament amb el Consell General de Cambres, el 44% dels estudiants que van superar un cicle el juny del 2011 ja tenien feina a principis del 2012. El 40% seguia estudiant, una dada estadística que trenca el mite segons el qual els alumnes de Formació Professional són els que no volen estudiar. Els aturats eren més escassos entre els titulats recents de FP, sis mesos després d'acabar els estudis, que entre la població general. I molt més escassos que entre la població jove. Hi ha, doncs, un diferencial positiu en la inserció laboral dels graduats d'ensenyaments professionals, tant mitjans com superiors.

Valoració social

Cargando
No hay anuncios

D'ençà que els cicles de FP van incorporar un període de pràctiques obligatòries en empreses, la valoració social de la Formació Professional ha millorat. Tanmateix, convé estrènyer encara més la relació entre la formació i l'empresa. Per això, ara, el departament d'Ensenyament de la Generalitat promou la formació professional dual, un model formatiu en què l'alumne obté una part dels aprenentatges en situació real de treball en l'empresa. Aquesta nova modalitat dóna un nou impuls a la formació, l'adequa més a la realitat de les empreses i facilita l'ocupabilitat dels joves.

Amb el pas dels cursos, cada alumne va prenent consciència de les seves capacitats i inclinacions i va decantant les pròpies preferències cap als estudis en què podrà obtenir més satisfacció i més bon resultat. Per això, molts alumnes tenen ja la seva decisió presa. Tanmateix, el Saló de l'Ensenyament permet exposar a alumnes i famílies tota la informació necessària per acabar de decidir millor. Al Saló, tindran al seu abast orientadors professionals que els poden acabar d'ajudar a decidir la seva millor opció educativa de futur, ja sigui a través del Batxillerat o a través dels 136 cicles formatius de grau mitjà i superior que es poden cursar a Catalunya. Sigui quina sigui la decisió, la millor aposta és continuar en la formació.