Barça

Per què Lamine Yamal ha de cobrar més que Robert Lewandowski

El jugador amb el valor de mercat més elevat del moment és el nou esquer del Barça en màrqueting i publicitat

BarcelonaLa renovació de Lamine Yamal va ser molt celebrada pel barcelonisme perquè suposava garantir-se la continuïtat de la nova estrella del futbol. Però al mateix temps, molts es posaven les mans al cap preguntant-se com podia ser que un adolescent que encara no era major d'edat pogués signar un acord que el convertia en un dels jugadors més ben pagats de l'equip, només per darrere de Robert Lewandowski. En el fons, és el mateix debat econòmic que va sorgir quan el 2022 el Barça va fitxar el polonès, un veterà davanter que aleshores tenia 33 anys, a canvi de pagar uns 50 milions al Bayern de Múnic i un sou que rondava els 25 milions anuals. O el 2017, quan va cobrir d'or Leo Messi amb una renovació per la qual, entre el salari fix i el variable, acabaria cobrant uns 100 milions d'euros de mitjana. Tothom es preguntava el motiu d'aquestes xifres i si els futbolistes realment ho mereixien. Des dels despatxos del club sempre defensaven que sí. "Per més diners que cobri, Messi no és car. Surt a compte", va arribar a dir Javier Faus, antic vicepresident econòmic del Barça, en una trobada amb periodistes on comparava els emoluments de l'astre argentí amb els d'altres futbolistes del primer equip.

Els 100 milions de Messi eren una fortuna, però encaixaven en el marc econòmic del moment. Ara bé, el més destacat era una altra cosa. "Estaven molt per sota dels 300 que generava anualment", detallaven als despatxos nobles. El càlcul es basava en la importància del futbolista argentí a l'hora d'aconseguir ingressos. A banda dels més evidents, vinculats al seu rendiment esportiu –títols i partits guanyats–, Messi era un gran esquer per als turistes, que estaven disposats a pagar grans fortunes per veure'l jugar al Camp Nou. Però la cosa anava més enllà. De totes les samarretes del Barça que es venien a les botigues oficials, la immensa majoria eren les del 10. Els patrocinadors que s'associaven amb el club estaven disposats a pagar més a canvi que Messi fos present a la seva imatge publicitària, i quan el club se n'anava de gira, a la majoria d'amistosos hi havia clàusules segons les quals el Barça cobraria un plus –o seria penalitzat– en funció de la presència del seu jugador franquícia. Messi va compartir vestidor amb una altra gran estrella mediàtica com Neymar, que també tenia un gran impacte a l'hora d'aconseguir ingressos, però notablement inferior.

Cargando
No hay anuncios

Lamine Yamal, una irrupció estratosfèrica però que encara ha de tenir més recorregut

Tot el que representava Messi en l'àmbit esportiu i extraesportiu va camí de ser-ho Lamine Yamal. Malgrat que "encara falten algunes temporades" perquè l'extrem de Rocafonda tingui el mateix pes que l'argentí, sostenen les fonts consultades. "Té tota la projecció del món, però li falten els títols importants, tant amb el club com individuals", en referència a la Champions i a la Pilota d'Or. I també més anys de carrera. "Ara és el jugador del moment. Si té continuïtat, serà un jugador d'època. I en això ja no hi ha marxa enrere". Un exemple d'això últim es troba a les xarxes socials. Lamine Yamal ja té 34 milions de seguidors al seu compte d'Instagram, però està per darrere dels 38 milions de Lewandowski. Per no parlar dels 228 de Neymar o dels 505 de Messi.

Cargando
No hay anuncios

Lamine Yamal va debutar amb el Barça la temporada 22/23, la mateixa que es va fitxar Lewandowski. Aleshores, aquell jove de La Masia era un marrec de 15 anys amb molta projecció, tot i que només va disputar uns minuts al primer equip en un partit de Lliga. El polonès, en canvi, una gran estrella que arribava al Barça després d'haver brillat amb llum pròpia a la Bundesliga, tant al Borussia Dortmund com al Bayern de Múnic. "Feia un any que ens havíem quedat sense Messi i la cosa no havia anat bé. Era una inversió per rellançar la marca Barça a tots els nivells. Tenia un component d'il·lusió: per a l'afició, per a la venda d'entrades, per als patrocinadors... una manera de dir que el club estava tornant", explicava la tardor del 2022 l'aleshores vicepresident econòmic Eduard Romeu en un esmorzar de treball on es desgranaven els números de l'entitat.

Malgrat aquesta explicació, el fitxatge de Lewandowski va provocar molt debat intern. D'entrada, perquè es va activar una palanca per inscriure'l, però també per l'oposició de figures com Mateu Alemany, el director esportiu de l'època, que preferia gastar els diners en jugadors més joves, com Haaland –el Barça va temptar el noruec, però ell va preferir anar al City, que aleshores tenia més potencial esportiu–. El temps acabaria donant la raó al president Joan Laporta, gran avalador de la incorporació. A banda de guanyar la Lliga i la Supercopa, el Barça va començar a remuntar els ingressos derivats de l'explotació de la marca del futbolista.

Cargando
No hay anuncios

Lamine Yamal és el jugador amb el valor de mercat més elevat del moment, el doble que el segon

Durant molts mesos, la samarreta de Robert Lewandowski va ser la més venuda, però això va començar a fer un tomb en el tram final de la temporada passada. Aquest curs s'ha accelerat. Als quioscos instal·lats a Montjuïc, que només s'obren els dies de partit, la samarreta amb el 19 de Lamine Yamal ha passat a ser la més visible i la número 1 en vendes. Al Barça no donen xifres oficials, però a les botigues expliquen que, per cada samarreta d'un altre futbolista, se'n poden arribar a vendre 10 de l'extrem de Rocafonda. Un boom mediàtic que va més enllà del Barça: les marques se'l rifen i als 17 anys ja ha tancat una desena d'acords comercials amb multinacionals de roba esportiva, ulleres, moda o telèfons mòbils. De la mateixa manera que ha crescut com l'espuma el seu valor de mercat, fins al punt que l'Observatori de Futbol CIES francès ja el situa com el futbolista que val més del món: 402,3 milions d'euros, quasi el doble que Erling Haaland (239,6) i Jude Bellingham (233,8) i més del doble que Kylian Mbappé (192,5). Al top-10 hi ha un altre blaugrana, Pedri, amb un valor de 143,7 milions.

Cargando
No hay anuncios

Amb totes aquestes dades, Jorge Mendes, el seu representant, va demanar actualitzar el seu salari en funció del rendiment que podia donar al camp i, sobretot, el seu valor fora del camp. Perquè, samarretes al marge, el nou esquer del Barça per vendre entrades, aconseguir patrocinadors o ingressar més de caixet en els amistosos és Lamine Yamal. Cobrarà al voltant de 20 milions per temporada. Una dada estratosfèrica per a algú que aquest estiu complirà 18 anys. Però, com deia el president Laporta, "és un cas excepcional".