Moda

El Louvre deixa entrar la moda al museu perquè dialogui amb l'art

Sota el títol ‘Louvre couture' l'exposició que s'inaugura aquest divendres presenta obres de Dior, Chanel i Balenciaga

París¿Tenen alguna cosa en comú l’art sacre del segle XI o els objectes decoratius del segle XVIII amb les creacions de Versace o Dior? ¿Poden conviure l’art i la història amb l’alta costura? La resposta és rotundament sí. El Museu del Louvre ha inaugurat aquest divendres una exposició inèdita, Louvre couture, que proposa un diàleg entre els dos mons, el de l’art i el de la moda. Es podrà veure fins al 21 de juliol. 

L’exposició presenta creacions d’alta costura inspirades en l’art de 45 dissenyadors i cases de moda com Chanel, Balenciaga, Iris van Herpen, Yves Saint Laurent o Paco Rabanne. Els vestits que s’hi poden veure formen part d’antigues col·leccions que els dissenyadors van presentar damunt d’alguna passarel·la i estan exposats a l’àrea del Louvre que acull els objectes d’art des de l’Edat Mitjana fins al segle XIX. “L’exposició serveix per contextualitzar la moda, per posar-la en perspectiva. Per demostrar fins a quin punt les arts decoratives poden influir en la creació de la moda”, explica Olivier Gabet, comissari de l’exposició i director del departament d’objectes d’art del museu. 

Cargando
No hay anuncios

Per a Gabet, art i moda tenen una connexió “molt potent”, que sovint passa desapercebuda quan les col·leccions es presenten a les passarel·les. Una de les creacions que s’hi exposen forma part de l’última col·lecció de Gianni Versace presentada el 1997. Es tracta d’un elegantíssim vestit en malla daurada amb peces d’or brodades en forma de creu que està inspirat en el reliquiari bizantí de la Vera Creu, que forma part de la col·lecció permanent del Louvre.

Cargando
No hay anuncios

Vestit i reliquiari estan exposats per primera vegada l'un al costat de l’altre. “El procés creatiu no és literal. Però aquí es veu com els objectes d’art entren en el procés creatiu, serveixen d’inspiració per a la moda”, diu el comissari.

Cargando
No hay anuncios

L'últim vestit de Versace

Versace, un gran amant i col·leccionista d’art, es va inspirar en el reliquiari bizantí després d’haver visitat una exposició al Metropolitan Museum de Nova York, a qui el museu parisenc havia prestat objectes d’art de l’època bizantina. “Va veure aquella mostra i, mesos després, la col·lecció que va presentar estava inspirada precisament en l’art bizantí”, destaca el comissari de l’exposició. Va ser l’última col·lecció de Versace. Poc després va ser assassinat a sang freda a la porta de la seva casa de Miami.

Cargando
No hay anuncios

Al Louvre també s’hi pot admirar una de les últimes creacions signades pel dissenyador de Chanel Karl Lagerfeld abans de morir, un conjunt de jaqueta i faldilla inspirat en un moble, una còmoda del segle XVIII. La jaqueta està brodada amb colors –blau, daurat i blanc– i dibuixos molt similars a la còmoda, mentre que la faldilla està feta amb plomes d’estruç. La semblança és evident.

Lagerfeld, alemany establert a França, visitava sovint el Louvre i coneixia bé la còmoda. “Als arxius de Lagerfeld hi ha els esbossos que ell mateix va fer de la còmoda. Tenia una passió especial pel segle XVIII”, explica Olivier Gabet. El dissenyador va morir d’un càncer el 2019, poques setmanes després de presentar la col·lecció. “Aquesta exposició també és un homenatge a aquests dissenyadors”, afirma el comissari.

Cargando
No hay anuncios

Tapissos medievals

A l’exposició temporal es descobreix com els dissenyadors també s’han inspirat per a les seves creacions en els dibuixos dels tapissos medievals. És sorprenent descobrir com un dels vestits creats per Jean-Charles de Castelbajac o un altre de Karl Lagerfeld semblen haver sortit d’un dels tapissos de Les caces de Maximilià.

Cargando
No hay anuncios

A diferència d’altres mostres temporals, Louvre couture no ocupa un espai exclusiu sinó que està integrada a l’ala de les arts decoratives. “Gairebé no hem hagut de desplaçar o retirar cap objecte –apunta Gabet–. Fer-ho hauria estat una contradicció i no és el que volíem”. Els maniquins amb els vestits d’alta costura s’han situat entre les vitrines on es poden veure peces d’art sacre, objectes d’art i de decoració de diferents segles, armes o mobiliari del segle XVIII. 

Cargando
No hay anuncios

Públic més variat

La secció dels objectes d’art és una de les parts del Louvre menys visitades. Mentre que per admirar la Gioconda de Leonardo da Vinci, La llibertat guiant el poble de Delacroix o la Venus de Milo els visitants han de buscar un forat entre la massa de visitants –o fer cua en el cas de la Gioconda–, a les sales d’arts decoratives el visitant es pot trobar pràcticament sol. “No és el lloc més conegut ni més recorregut del Louvre”, admet el responsable del departament. 

Cargando
No hay anuncios

El museu espera que l’exposició de l’alta costura serveixi per atraure un públic més variat, fins i tot persones que no acostumin a visitar museus. “El Louvre no necessita més visitants, però la moda és un sector que atreu molta gent, amb un perfil diferent que el del nostre visitant. Ens agradaria modificar la seva mirada, que també s’interessi per les arts decoratives”, explica el comissari de Louvre couture. Al capdavall, la moda també és un art.

Saturat de visitants i amb avaries sense resoldre: el Louvre llança un SOS

El Louvre, amb 8,7 milions de visitants a l'any, és el museu més visitat del món, però podria morir d'èxit si no s'hi inverteix per millorar-ne les instal·lacions. La directora del museu, Laurence des Cars, ha llançat un SOS al govern francès en una nota pretesament confidencial en què denunciava les lamentables condicions dels edificis, que van ser un palau reial abans de convertir-se en museu.

Segons la directora, el museu acull massa visitants alhora –és especialment difícil veure la Gioconda, que podria canviar aviat de sala–, hi ha humitats i problemes de temperatura que poden afectar les obres, i les avaries sense resoldre "es multipliquen". Els edificis "estan arribant a un nivell d'obsolescència inquietant", afirma Des Cars al document enviat a la ministra de Cultura, Rachida Dati, i filtrat pel diari Le Parisien.

La seva queixa ha tingut una resposta immediata: el president de la República, Emmanuel Macron, visitarà dimarts que ve el Louvre per anunciar noves inversions al museu.