Glòria a la princesa de Girona que obre les portes al festival més irreverent
Glòria Ribera i Svetlana enceten amb una dura crítica al turisme de masses el Festival Z, creat per menors de 30 anys
Girona"Ja sabem que aquí, a Girona, aneu sobrats de ciclistes, i perquè no us fallés la patrona, per això m'heu convidat". Entrant pel passadís del Teatre Municipal, acompanyada de la pubilla vallenca preferida de Catalunya, Jèssica Pulla, autoritats i un seguici de gegants i capgrossos, Glòria Ribera (Guissona, 1994) va encendre entre cançons aquest dijous a la tarda els joves reunits al Barri Vell amb una crítica irreverent al turisme massificat. Era la inauguració del Festival Z, una proposta igual d'irreverent creada des de fa cinc anys per a menors de 30 anys, que li anava com anell al dit. Amb una corona al cap, erigida en princesa de Girona, la cupletista i neovedet de Guissona va presentar-se com "sa majestat Glòria Ribera de Leonor", perquè de Borbó diu que no li agrada i "Ermessenda ja estava pillat".
Va ser una hora d'espectacle molt consistent i una magnífica escenografia (i coreografia), a més d'un rigorós directe musical, on es va fusionar la cultura popular catalana amb la recuperació de l'ambient dels anys 20 del Paral·lel. Glòria Ribera es presenta com a diva total, entroncant amb els referents de fa just un segle, quan la dissidència tenia veu però a poc a poc creixien els feixismes (igual que ara). Com si fos "la bomba d'El Molino", Ribera va reivindicar i rescatar el llegat de "dones que parlaven català" i que van ser considerades les artistes amb més projecció internacional del moment.
Una d'elles era Raquel Meller, nascuda a l'Aragó però que va triomfar al Paral·lel, on diuen que passejava acompanyada de set gossos, amb la cançó Ven y ven. "Va ser la diva més internacional de la Península i de més enllà", va dir Ribera. O Ramoneta (Ramoncita) Rovira, que, molt abans que Sara Montiel, va posar veu al tango Fumando espero ("al hombre que yo quiero") de Joan Viladomat i Félix Garzo, un de Manlleu i l'altre de Móra d'Ebre. Meller ja cantava fa cent anys: "Ven y ven y ven, turista vente conmigo, / no quiero para pegarte mi vida / ya sabes pa' lo que digo".
Al toc de gralla, a l'escenari es va barrejar el Som i serem amb sardanes maquineres que van fer convulsionar els capgrossos de la Fal·lera Gironina. La tradició constantment xocava amb la transformació que ha patit Barcelona, on Ribera va anar a viure des de Guissona per estudiar a l'Institut del Teatre. Però sense desatendre Girona i la Costa Brava. "Sou la Menorca de Catalunya. És dur", va dir després d'acabar de cantar que feliç que estava de "tenir un pis com una gàbia" a la capital de Catalunya.
Cercavila i fi de festa amb Svetlana
El Remena nena va tancar un xou on segurament per primera vegada el públic ballava al passadís del Teatre Municipal "com si fos un envelat". Una mostra de la gran transformació que ha viscut aquest espai d'ençà que el dirigeix Elena Carmona, que ja va comptar llavors amb una gran desconeguda Glòria Ribera per presentar-ne la primera programació el 2021. Però la festa no va acabar aquí. Una cercavila va sortir del Municipal pel centre de Girona fins a l'Auditori del Centre Cultural la Mercè, on per primera vegada s'hi va poder escoltar la presentació del disc Marrana de Svetlana.
El duet barceloní s'ha catapultat gràcies a hits d'electropop que critiquen la turistificació de la capital catalana, però que alhora reivindiquen que no en marxaran mai. Un xou en què, a diferència del de Glòria Ribera, la música era gravada (i també moltes de les veus), però que va fer vibrar amb unes coreografies i ballarins de luxe.
Com va dir la directora del Festival Z, Eva Farré, "som aquí per defensar el que ens manté vives", en una "festa compartida però també un espai de resistència compartida". El Festival Z organitza tota mena d'activitats d'arts escèniques entre Girona i Salt fins aquest diumenge.