Els Oscars abandonaran la televisió convencional i es passaran a YouTube a partir del 2029
L'Acadèmia de Hollywood arriba a un acord amb YouTube per retransmetre la gala a partir del 2029
Els Oscars emigren a internet. L'Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques ha arribat a un acord amb YouTube per tal que la plataforma retransmeti la cerimònia de lliurament dels Oscars. L'acord, que serà vigent a partir del 2029 i té una durada inicial de cinc anys, trenca una exclusiva que des del 1976 tenia la cadena de televisió ABC als Estats Units.
Amb la tria de YouTube com a companyia encarregada de retransmetre la gala, l'Acadèmia, una institució molt tradicional, s'obre a una nova realitat: l'audiència, sobretot els joves, consumeixen continguts audiovisuals per internet. "Aquest acord ens permetrà fer arribar el treball de l'Acadèmia a una audiència mundial més gran", han explicat els organitzadors en un comunicat. També han assegurat que la plataforma ofereix "oportunitats innovadores de participació": "Podrem celebrar el cinema, inspirar noves generacions de cineastes i proporcionar accés a la nostra història cinematogràfica".
Durant la darrera dècada, els Oscars han tingut dificultats per mantenir-se rellevants i molts espectadors es queixen que la cerimònia és massa llarga. El 2016, quan ABC i l'Acadèmia van renovar per última vegada la seva col·laboració, la transmissió televisiva dels Oscars va atreure 34,4 milions d'espectadors. Aquest any, el programa tan sols va ser seguit per uns 20 milions de persones. El mínim històric d'audiència (10,4 milions), però, es va registrar el 2021 durant la pandèmia de la covid. Per la seva banda, els premis del 1998 continuen sent els més seguits de la història, amb una audiència que va arribar als 57 milions de persones.
Malgrat la caiguda, l'ABC estava interessada en mantenir els Oscars i havia iniciat converses amb l'Acadèmia per a un nou contracte. Però la cadena, assenyalant la disminució de les audiències, es va resistir a la petició de l'acadèmia d'augmentar les tarifes. En tot cas, l'ABC assegurava que calia una retallada de preus. L'acadèmia, però, depèn dels Oscars per a aproximadament el 60 % dels seus ingressos anuals. Un acord menys lucratiu podria posar en perill algunes de les activitats anuals de l'organització, inclosa la restauració de pel·lícules. Fins ara, l'ABC ha estat pagant uns 100 milions de dòlars anuals pels drets.
YouTube ha estat durant molt de temps una força dominant en dispositius mòbils i ordinadors portàtils, però només en els darrers anys ha començat a dominar també els televisors. YouTube controla el 13% de tot el temps de visualització de televisió als Estats Units, la quota més gran de qualsevol servei d'estríming. Per poder-ho comparar, és rellevant saber que Netflix se situa sobre el 8%.