Com acabar amb la burocràcia
La burocràcia s'ha convertit en un problema greu des que l'administració va decidir transformar el cobrament d'una factura insignificant, o qualsevol altre tràmit per l'estil, en un llarg calvari de final incert. En aquest sentit, m'agradaria fer algunes propostes per ajudar a resoldre'l.
En primer lloc, caldria convocar una taula d'experts i expertes que establissin el marc legal en el qual s'ha de desplegar el procés de desburocratització (Comissió de la Transparència Sostenible, o CTS). Per seleccionar els candidats i candidates, tanmateix, fora necessària prèviament una comissió consultiva que no depengués de forma directa del govern, que tingués seu estable i organigrama propi, i disposés d'uns estatuts consensuats (Plataforma de Selecció Responsable i Sostenible de Candidats al Procés de Desburocratització, o PSRSCPD). De l'estipulació d'aquests estatuts se n'encarregarien dotze juristes de contrastada solvència, sis homes i sis dones, no vinculats a cap partit polític (Comissió Auxiliar de la Transparència en la Desburocratització, o CATD). Per descomptat, abans s'hauria de crear una subcomissió destinada a comprovar documentalment la manca de vinculació dels juristes amb els grups polítics mitjançant recerques individualitzades. La Subcomissió de Comprovació no dependria de la Plataforma de Selecció Responsable i Sostenible, i estaria formada per persones expertes proposades des de les diferents universitats catalanes, que abans haurien d'haver obtingut el Certificat de Suficiència Homologadora (CSH), expedit per una comissió especial (Comissió Interdepartamental d'Expedició de Certificats d'Homologació, o CIECH) a petició del Parlament. Per sol·licitar el CSH caldria descarregar-se l'aplicatiu de la Comissió de Peticions Documentals (CPD) amb un codi d'un sol ús generat pel Programa d'Identificació del Personal Universitari (PIPU), òbviament amb signatura digital i un sistema de reconeixement facial per garantir la total seguretat i transparència del procés. Per accedir al PIPU caldria instal·lar una aplicació específica des de la pàgina del CIECH. En el cas de la identificació biomètrica, i tenint en compte la possibilitat d'un frau, caldria aportar un certificat expedit per un cirurgià plàstic on constés que els trets facials del candidat no han estat modificats en cap operació prèvia. Naturalment, aquest certificat l'haurien d'expedir professionals homologats (l'accés al PIPU només seria possible aportant el número de col·legiat d'aquests metges triats per la Comissió Interdepartamental d'Expedició de Certificats d'Homologació). Un cop obtingut el Certificat de Suficiència Homologadora, es procediria a l'articulació administrativa de la Comissió Auxiliar de la Transparència en la Desburocratització, sense la qual no seria possible concretar la Plataforma de Selecció Responsable i Sostenible de Candidats. Finalment, ja podria constituir-se la CTS o Comissió de la Transparència Sostenible. Un cop formada, resultaria imprescindible una subcomissió jurídica destinada específicament a adaptar les línies d'acció a la normativa europea, de manera especial a: 1) Reglament UE núm. 2016/679 relatiu a la protecció de dades personals; 2) Reglament UE núm. 1049/2001 relatiu a l'accés del públic als documents del Parlament, Consell i Comissió; 3) Directiva 2006/123/CE relativa als serveis al mercat interior, que facilita la llibertat d’establiment i prestació de serveis; 4) Directiva 2014/24/UE sobre contractació pública, que regula procediments administratius de licitació, i 5) La totalitat dels protocols comunitaris mediambientals.
Per adreçar-se a la Comissió de la Transparència Sostenible o CTS amb la intenció de simplificar i agilitzar els tràmits, els ciutadans i ciutadanes s'haurien de donar d'alta al servei @dministració @miga. Per fer-ho, caldria obtenir el codi de connexió d'un sol ús al web Ciutadanes i Ciutadans Empoderats, que per la seva banda dependria de la secció B de la Comissió Auxiliar de la Transparència en la Desburocratització. Un cop identificats al servei virtual @dministració @miga, els ciutadans i ciutadanes haurien d'aportar la documentació necessària per iniciar el procés, i així permetre a la Subcomissió d'Avaluació Documental (SAD) un estudi sobre cada cas, que es resoldria en un període aproximat de deu mesos. En cas que la documentació fos incompleta o errònia, els usuaris haurien de satisfer una taxa de 300 euros en concepte de despeses de revisió.
La burocràcia s'ha convertit en un problema greu i el que proposem és només un petit primer pas per solucionar-lo. El segon consistiria en...