09/04/2011

Política: íntima o quotidiana?

El debat sobre els uniformes a l'escola, obert per la consellera d'Educació, ha introduït un nivell més quotidià a l'escena política. Més enllà dels arguments a favor i en contra, la discussió sobre com han d'anar vestits els nens i les nenes ha permès, durant uns dies, traslladar el nivell del debat polític de les reformes econòmiques estructurals a la vida quotidiana de la ciutadania. Sovint el que és quotidià es considera superflu en política enfront de la importància dels grans temes d'estat. En aquest sentit, la crisi econòmica i les retallades són una excusa més per no considerar la dimensió pública de la vida quotidiana. És a dir, la regulació política de totes les esferes que configuren el dia a dia de la població.

Inscriu-te a la newsletter A punt per la campanyaLes opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Entre tots els dubtes que desperta aquest plantejament, cal preguntar-se: ¿Fins a quin punt la societat està disposada a deixar que les instàncies públiques li diguin com ha de fer les coses? ¿Per què la societat tolera un debat sobre com s'ha d'anar vestit a l'escola i no toleraria un hipotètic debat sobre com repartir el treball domèstic entre els membres d'una família?

Cargando
No hay anuncios

Les respostes apunten tres tipus de resistències. En primer lloc, la resistència individual a deixar que l'administració pública reguli aspectes considerats de la vida privada. La llar representa la divisió simbòlica entre la vida pública i la vida privada. S'entén que el que passa a les cases és competència exclusiva de les persones adultes que hi viuen i per això es vol preservar com un espai d'intimitat i privacitat. L'error és considerar l'espai domèstic com a sinònim de la vida privada.

Sociològicament, la vida quotidiana representa el conjunt d'activitats necessàries per a la reproducció de la societat i, per tant, esdevé un bon reflex de l'estructura social. No es pot oblidar que la relació entre en Pere i la Laia a casa seva és una relació entre un home i una dona que tenen una determinada identitat social en termes de classe, gènere, edat i ètnia. La dimensió pública de la vida quotidiana s'ha d'entendre com la regulació política de parcel·les vitals que vivim com a individuals malgrat que respon a raons socials. Què és més íntim, la revisió de la pròstata o la neteja de la casa?

Cargando
No hay anuncios

En segon lloc, emergeix la resistència social a reconèixer el valor de la feina domèstica i de cura. Les dues feines són imprescindibles per a la vida quotidiana, per bé que són menystingudes socialment i econòmicament. Contràriament, es considera que la vestimenta de la població escolar forma part d'un àmbit tan preuat i reconegut com el de l'educació. Però alguns dels arguments defensats aquests dies apunten al rerefons de la qüestió quan consideren que "l'uniforme a les escoles trauria pressió a les mares". Cal entendre que la citada pressió no és en termes educatius sinó de la feina que implica cada dia vestir les criatures per anar a l'escola -el problema no acostuma a ser quina roba se'ls posa, sinó el mateix acte de vestir-los-. L'uniforme seria una falsa solució a un conflicte quotidià més profund: la divisió sexual del treball en l'esfera domèstica.

Això condueix a la tercera resistència: la política. Fins a quin punt la responsabilitat política obliga a obrir la caixa dels trons que representa el conflicte quotidià de la divisió sexual del treball? Fins a quin punt es pot treure rèdit electoral de posar la ciutadania davant d'un mirall on veure-hi reflectides les desigualtats que configuren la seva vida quotidiana? Al costat d'aquestes qüestions, no deixa de ser paradoxal que les instàncies polítiques assumeixin regular com cal ordenar les escombraries a casa i que no s'atreveixin a regular el repartiment equitatiu de la feina que implica netejar el bany. En última instància, la resistència política contribueix a negar la realitat: la feina domèstica i la de cura són imprescindibles per a l'existència de la societat: la seva presència supera l'àmbit privat i la seva responsabilitat va més enllà del nivell individual.

Cargando
No hay anuncios

Reclamar la dimensió pública de la vida quotidiana no respon a un afany d'exhibicionisme ni de voyeurisme. Per cobrir aquestes necessitats ja hi ha determinats programes de televisió, així com recursos a les xarxes socials tolerats i acceptats per la societat. Reclamar una política més quotidiana vol dir considerar que el conjunt d'activitats necessàries per a la reproducció de la vida humana són una responsabilitat social i, com a tal, política i individual. És més important que els nens i les nenes arribin a l'escola descansats, esmorzats i nets que no pas la roba amb què hi arriben.

Però en l'imaginari col·lectiu preval la idea que el descans, l'alimentació i la higiene formen part de la privacitat i la intimitat. No s'exigeixen deures ni es demanen responsabilitats respecte del que passa dins les llars, només interessa el que es veu i es fa un cop es tanca la porta de casa per sortir al carrer. La societat serà més justa quan la ciutadania -que ens inclou a tots- no tingui res a amagar dins de casa i pugui preservar la seva intimitat.