Partits

Endavant va expulsar Laure Vega per la seva aposta per fer un Sumar català i acostar-se al PSC

La sortida de la diputada de la CUP es va produir abans que Laia Estrada anunciés que plegava

BarcelonaEndavant, un dels principals corrents de la CUP, celebrava ara fa un mes el seu 25è aniversari. Tot i controlar defacto encara l'organització cupaire, no està en el seu millor moment, si més no en clau interna. Segons ha pogut saber l'ARA, Endavant va expulsar Laure Vega abans de l'estiu pels mateixos motius que han dut la diputada de la CUP Laia Estrada, també d'Endavant, a deixar el seu escó al Parlament. Quin va ser el motiu de la decisió? Vega aposta per configurar una candidatura unitària a les properes eleccions amb Comuns i ERC i arribar a pactes amb el PSC, cosa que va provocar que Endavant decidís fer-la fora. L'organització anticapitalista confirma l'expulsió de Vega però desmenteix que sigui per aquests motius, i esgrimeix la manca de disponibilitat que tenia per involucrar-se en l'organització pel fet de ser diputada.

Inscriu-te a la newsletter PolíticaUna mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

De fet, Vega ja va ser amonestada per la CUP per explorar, per voluntat pròpia i no per encàrrec de la formació, un nou espai de les esquerres catalanes que el portaveu d'ERC al Congrés, Gabriel Rufián, també vol extrapolar a Espanya. De fet, aquesta mateixa setmana Rufián també ha topat amb la direcció nacional d'Esquerra per explorar aliances plurinacionals. Vega i altres implicats neguen la seva participació directa en contactes amb altres espais d'esquerres, però fonts del partit admeten a l'ARA que sí que s'han produït converses informals per estudiar possibles aliances electorals. En l'àmbit teòric, els principals defensors de la idea de la confluència són personalitats com Joan Tardà (ERC) o Xavier Domènech (Comuns). Arran la informació de l'ARA, Tardà ha negat contactes amb Vega. Alhora, Vega ha negat a X haver "assistit mai a cap reunió d'aquest tipus", afegint que sempre treballa d'acord "amb l'organització" i que ni tan sols coneix Tardà: "No estaré desmentint constantment informacions falses". En qualsevol cas, des de la CUP s'informa que el partit té el compromís de no participar en cap espai de confluència. "El secretariat va ser molt rotund, no es preveu aquesta opció i es va prohibir explorar-la", afirmen fonts de la direcció.

Cargando
No hay anuncios

Ara bé, si Laure Vega, que es manté de diputada al Parlament, ja va ser expulsada d'Endavant, per què la CUP no ha tancat files amb Laia Estrada? "La inèrcia ha sigut cedir per no crear conflicte, però el problema és que per no estripar entrem en una dinàmica de perdre un llençol a cada bugada", afirmen fonts d'Endavant. En el rerefons d'aquesta reflexió hi havia el temor que Vega no cedís l'acta de diputada i passés a ser no adscrita al quedar-se a la cambra catalana. "La prioritat del secretariat [de la CUP] és l’estabilitat i negar el conflicte, i Laia Estrada en destapava un, i no menor", assenyalen altres fonts, en al·lusió a la discrepància estratègica sobre si optar per la via rupturista –la que defensa Estrada– o per crear vincles amb altres organitzacions d'esquerres –la que encarna Vega.

Cargando
No hay anuncios

"Rupturisme o rufianisme"

"La clau del conflicte és la proposta [de Vega] de muntar una candidatura unitària", deixen clar fonts de la CUP, que subratllen que és un posicionament molt minoritari entre la militància però que té el suport de gent amb ascendència. "No és en cap cas una batalla entre Endavant i Poble Lliure", afegeixen, en referència a les històriques disputes entre els dos grans corrents de la CUP. En aquest sentit, Poble Lliure (PL) va fer dijous un comunicat en què lamentava la renúncia d'Estrada i subratllava la seva "trajectòria clarament compromesa amb l’independentisme", en contraposició, sense citar-la explícitament, amb la de Vega, que prioritza l'agenda social. De fet, quan les dues dirigents cupaires es van enfrontar a les primàries per ser cap de llista al Parlament, Poble Lliure ja es va decantar per Estrada.

Cargando
No hay anuncios

La Forja, les joventuts de Poble Lliure, van anar més enllà dijous i van fer un fil a X acusant Vega, també sense citar-la, de conduir el partit a "posicions espanyolistes" dins de l'esquerra independentista "diluint l'essència rupturista i transformadora del moviment". Un fil que van esborrar al cap de pocs minuts per la polseguera que va aixecar dins de la formació.

Cargando
No hay anuncios

"La dicotomia entre rupturisme i rufianisme és la mare dels ous", afegeixen unes altres fonts per exposar de manera gràfica el distanciament d'Estrada amb la nova estratègia al Parlament. La gota que va fer vessar el got de la paciència de la diputada tarragonina, però també d'Endavant, va ser el pacte amb el PSC pel decret d'habitatge amb què la CUP trencava per primer cop el veto als socialistes, tot i que a l'executiu no li calien els vots dels anticapitalistes. La disputa entre Estrada i Vega, doncs, ha anat creixent fins que la situació s'ha fet insostenible i la primera ha optat per fer un pas al costat.