L'estratègia de Junts amb la immigració i el missatge de Jordi Pujol

BarcelonaLa setmana ha estat marcada per l’acord de delegar les competències d’immigració a Catalunya rubricat per Junts i el PSOE. Hi ha hagut escarafalls a la bancada de la dreta del PP i Vox per un suposat trencament d'Espanya i també a Podem, perquè considera que l'acord és “racista”. El cert és que, si la llei supera l’aval al Congrés, l’únic que farà la Generalitat és aplicar la normativa de l’Estat que hi ha ara. Si hi ha una frase que es repeteix en l’articulat és: “Es delega a la comunitat autònoma de Catalunya l’execució de la normativa de l’Estat [...]”. Per tant, sense incloure marge de maniobra perquè la Generalitat apliqui criteris diferents dels actuals pel que fa als permisos de residència, expedició de NIE o expulsions per incompliment de la llei d’estrangeria.

Inscriu-te a la newsletter PolíticaUna mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Una altra cosa és l’estratègia que Junts vulgui tenir al Parlament si la norma s’aprova a la cambra espanyola. La idea és presentar una llei per intentar que la llengua pròpia sigui més exigible que ara en els permisos de residència. Actualment, hi ha l’obligatorietat d’assistir a un curs bàsic durant el procés per obtenir el permís, en què la Generalitat fa un informe d’arrelament. L’argument jurídic amb què Junts vol provar-ho és que l’Estatut recull per a la Generalitat competències en integració i acolliment.

Cargando
No hay anuncios

Qualsevol intent en aquesta direcció el més probable és que acabi al Constitucional. Però Junts té un repte previ, que és polític. L’independentisme no té majoria absoluta al Parlament i qualsevol regulació en aquesta direcció ha de comptar amb el vot del PSC. La sociovergència, en aquest sentit, és la seva única opció. Llevat que Junts només vulgui portar aquesta iniciativa per desgastar el govern de Salvador Illa i, de passada, el seu soci, Esquerra.

A ningú se li escapa que Junts també vol utilitzar l’acord amb el PSOE per frenar la fuga de vots que té cap a l'extrema dreta d'Aliança Catalana, com indiquen totes les enquestes, i respondre a la pressió dels seus alcaldes per endurir el discurs. La cúpula creu que agafant la bandera de regular la immigració podrà pal·liar Sílvia Orriols, i es vol situar entre el que ells anomenen esquerra woke i l’extrema dreta. Ara bé, la demoscòpia indica que agafar la seva agenda pot tenir un efecte contraproduent. En l'última enquesta de l’Institut de Ciències Polítiques i Socials s’indicava que, el 2023, els electors de Junts partidaris de limitar l’entrada d’immigrants eren un 48,3%, com els d’ERC i el PSC. Ara, vint punts més. Que els líders del partit parlin del fenomen com un problema, té un efecte legitimador pels seus votants.

Cargando
No hay anuncios

Homenatge a Pujol

Aquesta qüestió ha planat aquest dissabte a Centelles en un dinar en una casa particular on hi han assistit una quarantena de càrrecs i excàrrecs de Junts i Convergència al voltant de l'expresident Jordi Pujol. La trobada, que segons fonts presents s'ha convertit en una mena d'homenatge a l'expresident, ha comptat amb intervencions d'alcaldes com el de Calella, Marc Buch; el president del Parlament, Josep Rull; l'exconseller i diputat Jaume Giró o el mateix Pujol, acompanyat del seu fill Oriol Pujol. Jordi Turull, secretari general de Junts, no hi era. Tot i que en les intervencions no s'ha parlat explícitament de l'acord d'immigració Junts-PSOE, Pujol no ha desaprofitat l'ocasió per enviar un missatge: que a Aliança Catalana no se li ha de riure cap gràcia, ha dit. El seu discurs d'exclusió, creu, és el que "farà desaparèixer" Catalunya.

Cargando
No hay anuncios
1.
Un lema curiós

Aquest divendres el president, Salvador Illa, va fer el seu primer viatge a la Catalunya Nord per donar suport econòmic a la Bressola i estrènyer els vincles econòmics. Un autobús va portar la premsa amb un lema sorprenent tenint en compte que travessaven la frontera cap a França: deia "sueña, lucha y conquista".

Cargando
No hay anuncios
2.
Perfil baix

Més enllà del contingut, és clar a qui li interessava més parlar de l'acord d'immigració. Després de fer una roda de premsa amb els màxims dirigents, Junts va convocar un off amb periodistes a Madrid i va escollir la sala constitucional del Congrés dels Diputats, una de les més grans on es fan comissions. La seva estratègia comunicativa va contrastar amb la del PSOE, que es va limitar a fer un comunicat i a no fer declaracions en tota la jornada.