Monarquia

Els tècnics d'Hisenda exigeixen a l'Agència Tributària que investigui Joan Carles

El sindicat Gestha alerta que el rei emèrit podria no estar tributant enlloc pel seu patrimoni

12/08/2025

MadrdEl sindicat majoritari de tècnics del ministeri d'Hisenda, Gestha, reclama a l'Agència Tributària que investigui el rei emèrit, Joan Carles I. Després que es conegués que ha retornat a empresaris del seu entorn els 4,4 milions que li van deixar per regularitzar el seu patrimoni davant la Hisenda espanyola l'any 2021 i que el 2022 hauria traslladat la seva residència fiscal als Emirats Àrabs Units, subratllen que cal indagar si això és cert i si la posada al dia amb l'Agència Tributària va ser correcta o no.

Inscriu-te a la newsletter PolíticaUna mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Els tècnics d'Hisenda plantegen una doble inspecció. D'una banda, si l'any 2021 el rei emèrit tenia immobles o comptes a l'estranger i la seva valoració. D'aquesta manera, es podria verificar on està situat el seu centre principal d'interessos econòmics. Si estigués a Espanya, continuaria sent resident fiscal a l'Estat encara que visqui als Emirats Àrabs Units, però si estigués fora "es podria considerar que la regularització tributària de Joan Carles I va ser no veraç, incompleta o incorrecta, amb les conseqüències penals que comportaria per suposats delictes contra la hisenda pública".

Cargando
No hay anuncios

De l'altra, la segona inspecció aniria encaminada a verificar el lloc i la naturalesa de les rendes obtingudes suposadament per la venda de drets per a la realització de documentals sobre la seva vida i per la intermediació en operacions comercials, que seria la manera com –segons va publicar El Mundo– el rei emèrit ha pogut afrontar el retorn de més de 4 milions d'euros als seus amics. Els tècnics apunten que n'hi ha prou amb saber si disposa de més béns a Espanya que en qualsevol altre país per demostrar on està ubicada la seva residència fiscal des del 2022. Gestha ja avisa, però, que difícilment Joan Carles pot haver-la traslladat als Emirats Àrabs Units, perquè la normativa del país obliga a tenir-ne la nacionalitat.

Un apàtrida fiscal

Els tècnics d'Hisenda també expliquen que als Emirats Àrabs Units no existeix l'IRPF, de manera que Joan Carles podria ser un "apàtrida fiscal" –és a dir, no tributar enlloc–. Per això, reclamen a la direcció de l'Agència Tributària que resolgui els dubtes a fi que l'emèrit presenti les seves declaracions tributàries a l'Estat. "Si no s'activa el procediment de residència fiscal a Espanya, l'Agència Tributària estaria consentint un cas abusiu de doble no imposició", adverteixen en el seu comunicat. "L'AEAT hauria d'obrir una investigació tributària a Joan Carles, com faria amb qualsevol altre contribuent amb menors imports i indicis", afegeixen. A més, insinuen que l'Oficina Nacional d'Investigació del Frau ja va fer els ulls grossos l'any 2018 quan l'Audiència Nacional li va sol·licitar informació fiscal de l'anterior cap de l'estat espanyol i va respondre, de manera brevíssima, assegurant que Joan Carles no havia declarat béns a l'estranger i que no li constava que en tingués. Posteriorment es va demostrar que sí.