Ampliació de l'aeroport

La via europea de Comuns per intentar frenar l'ampliació de l'aeroport

Asens planeja una ronda de contactes amb comissaris i els V-ALE pressionaran contra el projecte pel seu impacte ambiental

BarcelonaComuns s'oposa a l'ampliació de l'aeroport de Barcelona, però tant a Catalunya com a Espanya es troben en una situació ingrata per intentar frenar-la: al Parlament tenen sis diputats, davant dels 42 del PSC, i al govern espanyol són el soci minoritari d'un govern de coalició al qual, amb el cas Cerdán, se li multipliquen els fronts oberts. En aquesta tessitura, el partit de Jéssica Albiach s'encomana a la Unió Europea i es prepara per activar a través del seu eurodiputat, Jaume Asens, "tots els mecanismes" per aturar l'ampliació de la infraestructura aeroportuària. Comuns denuncia que l'allargament de la tercera pista per rebre més vols intercontinentals incrementarà la massificació turística i les emissions contaminants, i promet fer tot el possible perquè la Comissió Europea veti un projecte que, a més, afecta els espais naturals protegits de la Ricarda i el Remolar. "Farem servir Europa per frenar l'ampliació", sentencien fonts del partit consultades per l'ARA.

Inscriu-te a la newsletter PolíticaUna mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

De moment, Asens ja ha traslladat aquest assumpte a la direcció política del V-ALE, la família política a la qual estan adscrits els comuns i ERC, que també és crítica amb l'ampliació i reclama que Catalunya tingui algun paper en la seva governança. Fonts de l'espai asseguren que aquesta és una qüestió que també "preocupa" als verds: ja l'any passat, la cúpula de l'Eurogrup va enviar una carta al president espanyol, Pedro Sánchez, demanant-li que reconsiderés la inversió a l'aeroport de Barajas de 2.800 milions per incrementar fins a un 28% el seu volum de passatgers.

Cargando
No hay anuncios

D'entrada, Comuns assenyala que l'ampliació del Prat és incompatible amb el Pacte Verd Europeu: una de les mesures que s'hi inclouen és el paquet Fit for 55, que obliga a reduir les emissions un 55% d'aquí al 2030 –en el seu moment, els verds van demanar que fos del 65%– i introdueix una rebaixa de l'assignació gratuïta de dret d'emissió a les aerolínies. I arribar als 70 milions de passatgers al Prat amb l'ampliació suposaria que les emissions es disparessin en un 33%, segons l'informe que en el seu moment va publicar l'Ajuntament de Barcelona, liderat per Ada Colau.

Mantenint la interlocució amb les entitats que s'oposen a l'ampliació, Asens demanarà pròximament una reunió amb la vicepresidenta de la Comissió Europea per la Transició Neta, Teresa Ribera, i amb els comissaris de Clima i Emissions, i Transports i Turisme Sostenible, per fer "pedagogia" sobre els seus arguments contra l'ampliació i la necessitat d'apostar per una Europa "dels trens", i no "dels avions". En aquest context, Comuns assenyala directament Ribera com a "referent" en polítiques mediambientals. "Ha de ser clara i oposar-se a l'ampliació", apunten fonts de l'espai, que reconeixen que aquesta qüestió posa la socialista contra les cordes: els comissaris són independents dels estats que els proposen, però alhora el PSOE i el PSC són els màxims defensors de l'ampliació de l'aeroport. I Aena està presidida per l'exdiputat del PSC Maurici Lucena.

Cargando
No hay anuncios

Una carta formal i una delegació

Asens treballa també en una carta formal demanant l'oposició al projecte de la Comissió Europea, que és qui en última instància ha d'autoritzar l'ampliació per l'impacte que té en espais de la Xarxa Natura 2000. Cal tenir en compte que l'executiu comunitari ja té en marxa un procediment contra Espanya per saltar-se la directiva 92/43/CEE que protegeix aquestes zones. En aquest sentit, Brussel·les ha avisat l'Estat que ha de completar les compensacions ambientals pendents des del 2002 per evitar la degradació del delta del Llobregat –una advertència que li va fer el 2013, el 2021 i, de nou, enguany–. Per ara, Comuns prioritza fer "pressió política" contra el projecte, però també tindrien la possibilitat de denunciar Espanya per incomplir el dret europeu davant la mateixa Comissió, que, arribat el moment, podria demandar l'Estat davant del Tribunal de Justícia de la UE si no es redrecés l'incompliment.

Cargando
No hay anuncios

D'altra banda, i a nivell del Parlament Europeu, Asens vol acompanyar les entitats socials i ecologistes contràries a ampliar el Prat perquè puguin defensar la seva posició davant la Comissió de Peticions del Parlament Europeu: això permet desencadenar un debat entre els grups, les entitats i la Comissió, que ha de prendre posició. La idea és que això serveixi per debatre no només sobre el cas barceloní, sinó sobre el model de futur de turisme i mobilitat que ha de tenir Europa, remarquen fonts de l'espai. A mitjà termini, plantejaran també que una delegació dels comuns amb representants del Parlament o del territori –l'alcaldessa del Prat, Alba Bou, és també del partit– acudeixi a Brussel·les per celebrar un panell amb experts sobre el tema. Qui també ha portat ja l'assumpte a l'Eurocambra són les eurodiputades Diana Riba (ERC), que està als Verds, i Isa Serra (Podem), que pertany a l'Esquerra en el Parlament Europeu - GUE-NGL, que ja han registrat preguntes sobre el tema a la Comissió.

Cargando
No hay anuncios

Pressionaran Illa?

Malgrat prioritzar la via europea, des de Comuns insisteixen que no renuncien a defensar l'oposició a l'ampliació de l'aeroport des de tots els fronts on tenen presència institucional. La gran pregunta, però, és la següent: faran valer els seus sis vots contra el govern de Salvador Illa en la negociació de pressupostos del 2026? El portaveu parlamentari David Cid va evitar situar-ho com una "línia vermella", però fonts de l'espai consultades per aquest diari eviten avançar-se a aquest escenari: "Quan arribi el moment, ja ho valorarem", diuen. En l'aire hi ha el precedent del Hard Rock, quan el veto de Comuns als pressupostos del 2024 va fer caure la legislatura i, a les urnes, el partit va passar de vuit a sis diputats.

Cargando
No hay anuncios
Els Joves Ecosocialistes preparen accions "disruptives"

En paral·lel als comuns, les seves joventuts, els Joves Ecosocialistes, també s'activen contra l'ampliació. Fonts d'aquest espai expliquen que preparen una campanya a tots els nivells –des de xarxes fins a accions més "disruptives"– per intentar desmuntar els arguments a favor del projecte. El seu objectiu és convertir-se en una "gota malaia" els pròxims anys fent pedagogia per alertar de la "saturació turística" i l'impacte ecològic que comportarà l'ampliació pactada entre el Govern, el ministeri de Transports i Aena.