Barcelona defensa que no podia saber que l'empleada que va desviar ajuts socials ja ho havia fet a Montmeló
Gil assegura que cap usuari de serveis socials es va quedar sense ajudes pel frau
BarcelonaDues setmanes després que esclatés el cas, el govern de Barcelona ha fet la seva primera compareixença pública per donar explicacions sobre la treballadora que hauria desviat diners d'ajudes socials durant set anys. L'encarregada ha estat la cinquena tinent d'alcaldia de Drets Socials, Raquel Gil, que només començar ja ha avisat que no podria oferir gaire informació als grups perquè el cas estava judicialitzat després que el mateix Ajuntament el posés en coneixement de la Fiscalia. Sí que ha defensat, amb tot, que el frau no va fer que cap usuari dels serveis socials es quedés sense ajudes i que l'Ajuntament de Barcelona va actuar correctament quan va contractar aquesta persona l'any 2018 malgrat que ja havia protagonitzat un cas idèntic a l'Ajuntament de Montmeló.
"Com pot ser que aquesta persona tornés a treballar al sistema públic sense cap mena d'advertiment?", han preguntat els grups de l'oposició durant la compareixença de Gil. La tinenta ha explicat que quan se la va contractar, la treballadora -ara apartada de les seves funcions- complia "els requisits" i havia fet les "declaracions jurades" imprescindibles. "Vivim en un estat de dret on existeix la presumpció d'innocència", ha remarcat Gil, que ha defensat que sense "sentència ferma" pel cas de Montmeló no podia saltar cap alarma a l'Ajuntament de Barcelona: "No és un tema de manca de comunicació, en tot cas hauríem de parlar sobre l'agilitat o no dels mecanismes judicials".
Com va avançar El Periódico, la treballadora de l'Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) que durant set anys hauria desviat prop de 400.000 euros d'ajudes socials a comptes bancaris propis ja havia estat denunciada el 2015 per fer el mateix a l'Ajuntament de Montmeló. Allà la van enxampar quan ja hauria desviat 60.000 euros. Aquell cas continua obert i sense sentència ferma, cosa que segons Gil explica que no saltés cap alarma quan Barcelona la va contractar i, també, que no fos fins aquest any quan una companya la va reconèixer i es va poder detectar el possible frau.
El fet que fos la casualitat -una companya seva a Montmeló va tornar a coincidir amb ella en una oficina a Barcelona- i no cap mecanisme intern el que fes saltar l'alarma ha estat un altre dels punts en què els grups han posat l'accent. Ho han apuntat les regidores de Junts i ERC Neus Munté i Eva Baró, que han subratllat que no era el mateix tenir mecanismes d’ofici que detectin aquests casos o que sigui una detecció fortuïta, perquè en aquest últim cas "fa la sensació que hi podria haver altres situacions que no s’hagin pogut detectar".
Tanmateix, tant Gil com Junts, Barcelona en Comú i ERC han fet èmfasi en la importància de no estigmatitzar el conjunt dels treballadors socials de l'Ajuntament, que "en la seva absolutíssima majoria fan molt bona feina". "No podem permetre que posi en qüestió el sistema d’ajuts de l’Ajuntament", ha avisat la tinenta d'alcalde, que ha insistit que es tractava d'un "cas aïllat" i ha assegurat que "no tornarà a passar".
"Cap persona s'ha quedat sense ajuts"
Des de Comuns, la regidora Carolina Recio ha exigit a l'Ajuntament que "arribi fins on hagi d'arribar" i es personi com a acusació particular si s'acaba obrint judici i que estudiï si cal rescabalar usuaris dels serveis socials afectats "que poden haver deixat de percebre ajudes que els corresponien". Gil li ha respost que "cap persona s'ha quedat sense ajuts", perquè "el mal s'ha fet als pressupostos generals de l'Ajuntament, però no als ajuts".
La treballadora de l'IMSS denunciada utilitzava les dades dels usuaris de serveis socials a què tenia accés per tramitar-los ajudes d'urgència sense que ho sabessin. D'aquesta manera, fingia que els tramitava una ajuda d'urgència per pagar, per exemple, una habitació, però aquests fons anaven a parar a comptes paral·lels de la treballadora sense que els usuaris dels serveis socials ni tan sols arribessin a saber mai que s'havia sol·licitat una ajuda en nom seu.
Malgrat defensar l'actuació de l'Ajuntament, Gil ha reconegut que el cas posava de manifest "la necessitat d’actualitzar constantment mecanismes de control". En aquest sentit, ha recordat que l'IMSS ja treballa des de l'any passat en un nou model d'ajuts i un nou reglament "amb l'objectiu de millorar el control".