Quin goig, la torre de Bernabé!
La Sagrada Família celebra el centenari de l'única torre que Antoni Gaudí va veure acabada
BarcelonaAntoni Gaudí es va dedicar exclusivament a la Sagrada Família els últims dotze anys de la seva vida. Aleshores ja s'havia consagrat com un arquitecte genial, i la Sagrada Família és, a més, un edifici excepcional. Malgrat tot, a Gaudí li agradava saber què pensava de la seva feina la gent més humil. Quan va acabar les obres de la torre de Bernabé, Gaudí li va preguntar al rellotger que donava corda als rellotges del temple què li semblava. Quan aquest home li va respondre que era "increïble", Gaudí es va il·luminar, i es va passar tot el dia repetint a tothom que aquest home havia dit que la torre feia goig. Ho expliquen l'arquitecte director i coordinador de les obres del temple, Jordi Faulí, i l'arquitecta i estudiosa de Gaudí Chiara Curti, que aquest diumenge han protagonitzat la commemoració del centenari de la festa d'inauguració de la torre de Bernabé, l'única que Gaudí va veure acabada. "El que va fer Gaudí és ensenyar-nos un mètode, és a dir, construir per parts completes, per despertar la capacitat de les persones de meravellar-se –explica Curti–. A la Sagrada Família Gaudí havia començat per la petita capella de la cripta i després va acabar la cripta. Va continuar amb l'absis, i quan va estar acabat, va construir la façana del Naixement i va acabar una torre". La torre de Bernabé és la més oriental, i no és gratuït que fos la primera que va acabar. "Sant Bernabé és l’últim dels apòstols. De fet, ni tan sols va conèixer Jesús, i, d'alguna manera, és el més semblant a nosaltres, perquè nosaltres també creiem sense haver conegut. Aquest gest va significar posar en relleu la contemporaneïtat d'aquest apòstol".
La conversa entre Jordi Faulí i Chiara Curti ha sigut un dels punts àlgids de la celebració, que també ha inclòs un repic de campanes evocador del 1925 i l'actuació del Cor infantil Amics de la Unió de Granollers. Així mateix, el patró secretari de la Junta Constructora del Temple Expiatori de la Sagrada Família, Jaume Solé, ha llegit el manifest Fa goig, amb el qual s'ha homenatjat Gaudí i s'ha fet un agraïment a totes les persones que han participat en les obres al llarg del temps. "El temple de la Sagrada Família és una obra immensa i intergeneracional, resultat de la intel·ligència i de la imaginació cooperativa, del treball de molts homes i dones que s’hi han dedicat i l’han convertida en el propòsit de les seves vides. Estem orgullosos d’aquest do fet de pedra que evoca la noblesa espiritual de tot ésser humà i que ens convida a transcendir l’espai i el temps i a obrir el cor i els ulls al que és essencial", diu Solé. I, a més, els Castellers de la Sagrada Família han aixecat un castell dins la basílica. Finalment, la celebració ha continuat a fora amb la il·luminació de la torre de Bernabé.
Com fa un segle, l'aniversari de la torre de Bernabé coincideix amb l'inici de l'Advent i de la festa major de Sant Andreu, que va ser el primer dels apòstols cridats per Jesús. Així, la torre sintetitza tots els apòstols. La inauguració de la torre va ser un esdeveniment ciutadà, també des del punt de vista espiritual. "Quan des de l'Associació de Devots de Sant Josep parlaven del seu desig de construir el temple, s'imaginaven uns jardins al voltant de la basílica per als veïns, una actitud que avui pot semblar paternalista. Mentre que Francesc de Paula del Villar va es va concentrar en construir l'edifici, Gaudí va vincular les obres a l’amor per les persones, a donar dignitat a la gent; no per donar-los un jardí perquè els nens estiguessin allunyats dels perills del carrer, sinó realment anant a l’essència de la humanitat. Què necessita un home? Necessita tenir una feina, bellesa, una família", diu l'arquitecta.
Una estructura innovadora
En les seves intervencions, Faulí ha posat l'accent en la part arquitectònica de la torre de Bernabé. "Gaudí va plantejar una torre nova en la història de l'arquitectura, amb semblances amb les de les catedrals però diferent –afirma l'arquitecte–. La principal novetat és la forma. Són unes torres contínues des de la base fins a la part de dalt; no tenen cap esglaonament. Tota la torre és un campanar. Aquestes formes són el resultat de la corba de la catenària. L'avantatge d'aquesta forma estructural és que el seu pes comunica directament amb el fonament". D'aquest tipus de torres, Gaudí en va fer dos: els campanars i les torres centrals, aquestes últimes corresponents als evangelistes, la Mare de Déu i Jesucrist. "Aquestes altres torres també tenen un perfil continu, però no per la forma de la catenària sinó per la intersecció de paraboloides". D'altra banda, coincidint amb el centenari de la torre obre les portes, dins la basílica, l'exposició 1925-2025. Cent anys de la torre de Bernabé. El primer testimoni de Gaudí, que inclou una maqueta detallada del terminal de la torre i la campana que Gaudí va poder provar en vida.
Precisament, el terminal de les torres són una elaboració geometritzada dels atributs d'un bisbe, ja que els dotze campanars representen els dotze apòstols, que van ser els primers bisbes. De dalt a baix, hi ha les representacions de la mitra, que inclou la creu del pectoral; el bàcul, que és l'element principal de l'estructura del terminal, i la d'un nus, per on el bisbe agafaria el bàcul, i l'anell, on hi haurà un focus per il·luminar la torre de Jesús. "Els bàculs de les façanes del Naixement, la Passió i la Glòria són similars, però les seccions horitzontals i la geometria són una mica diferents. A la del Naixement la secció és un triangle equilàter; a la de la Passió, un quadrat, i a la futura façana de la Glòria serà un pentàgon", diu Faulí.
Pel que fa al futur de la torre de Bernabé, està prevista la restauració del terminal l'any 2027, després de la culminació de la torre de Jesús en els pròxims mesos, i en paral·lel a la continuació de les obres del claustre i la construcció de la façana de la Glòria. "Per fer els terminals –conclou Faulí–, Gaudí ja va fer servir prefabricats de morter, trencadís i vidre venecià. Després de la seva mort, hem fet servir prefabricats de grans dimensions per fer les voltes de l'interior, pedra tesada [que combina pedra i acer] per fer les torres i hem fet servir la tècnica del tall informàtic de la pedra. Gaudí estava convençut que el que ell proposava es podia fer, però també sabia que en el futur les noves tecnologies facilitarien la construcció i permetrien fer-la amb més precisió".