Resolta la incidència a la xarxa de Telefónica que ha afectat el 112
La telefonia fixa i internet han caigut durant hores en diversos punts de l'estat espanyol
BarcelonaUna incidència a la xarxa de Telefónica ha fet caure durant hores aquest dimarts línies fixes i d'internet de diverses empreses i serveis públics de l'estat espanyol, cosa que ha afectat els telèfons d'emergències en diverses comunitats autònomes. L'avaria, que ha tingut una afectació menor a Catalunya, s'ha produït arran d'una actualització de la xarxa, segons la companyia, que al migdia ha donat la incidència per resolta.
"Aquest matí hem tingut una incidència que ha afectat els serveis de comunicacions fixes d'algunes empreses i serveis públics [...]. Hem activat el comitè de gestió d'incidències, hem aïllat els nodes afectats i hem desplaçat personal de camp per resoldre casos puntuals derivats d'aquesta incidència", han explicat fonts de Telefónica.
En un missatge amb vídeo a través de la xarxa social X, Sergio Sánchez, director d'Operacions, Xarxes i TI de la companyia, ha confirmat aquesta versió. Segons ha dit minuts després de les 12:00 hores, "tot el servei" ha quedat restablert a excepció d'algun "cas puntual" que s'estava intentant resoldre sobre el terreny.
A Catalunya les afectacions al servei d'emergències han estat "mínimes", segons fonts de CAT112 consultades per l'ARA. Les mateixes fonts asseguren que els "sistema de contingència" han fet que les trucades passessin per altres telèfons i que es poguessin atendre amb normalitat. El 061 també ha activat el seu pla de contingència i ha funcionat amb normalitat.
En comunitats com el País Valencià, Euskadi i l'Aragó, per contra, s'han hagut d'habilitar números alternatius al 112. La Junta d'Andalusia ha explicat que, en el seu cas, el 112 no ha pogut rebre trucades entre les 07.15 i les 08.40 hores d'aquest dimarts, moment en què el servei en les dues sales regionals d'atenció de trucades ha començat a reactivar-se. També s'han reportat incidències a Extremadura, la Rioja, i Castella-la Manxa, segons l'agència Efe.
A banda dels telèfons d'emergències, Telefónica ha admès que hi ha hagut afectacions en "serveis puntuals de comunicacions fixes (veu i internet) en algunes empreses". En aquest sentit, Caixa d'Enginyers ha patit afectacions parcials en la seva operativa, segons ha explicat l'entitat a través de X. Durant l'avaria, que ha impactat en les seves comunicacions, a més de la banca online i les trucades telefòniques, l'entitat ha habilitat un servei de WhatsApp per atendre els clients.
Altres entitats consultades per l'ACN, com Caixabank, han assegurat que la seva operativa no s'ha vist afectada per l'avaria mentre que al Banc Sabadell ha tingut un "impacte molt residual" i el servei ha funcionat amb normalitat. Així mateix, al BBVA no li constava cap alteració en l'operativa del banc arran de la incidència.
A la web Downdetector es pot constatar com molts usuaris de telefonia mòbil s'han vist afectats des de les tres de la matinada per la incidència, quan miraven de fer trucades o connectar-se a internet, també segons Efe.