Els 5 reptes del nou conseller de Territori: del dret a l'habitatge a una solució per a la N-II
Assegurar un bon transport públic en època de dificultat pressupostària i treballar per la seguretat viària seran els principals eixos
BarcelonaEl conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha detallat els reptes que s'ha marcat en aquesta legislatura. Ha posat èmfasi en la dimensió social de la seva conselleria: garantir el dret a l'habitatge, assegurar un bon transport públic en època de dificultat pressupostària i treballar per la seguretat viària, especialment en vies perilloses com la N-II.
Habitatge
Santi Vila prioritza garantir el dret a l'habitatge en ple degoteig de desnonaments. Per això, aquesta setmana ha signat una convocatòria d'ajudes a famílies desnonades per finançar amb un màxim 3.000 euros anuals 1.700 famílies necessitades. A Catalunya, ha dit el conseller, hi ha 80.000 habitatges buits, 1.500 dels quals són de titularitat pública.
Transport públic
El conseller ha anunciat que haurà de prendre mesures per garantir l'equilibri del sistema de transport públic, però no pretén incrementar les tarifes malgrat el dèficit a l'àrea metropolitana de Barcelona. "El recorregut d'incrementar preus no hi és", ha afirmat Vila, que revisarà la llei de finançament del transport públic.
Seguretat viària
"La N-II és una de les grans ferides del país", ha expressat Vila, que ha dit que les millores en aquesta carretera "seran la prova de la complicitat entre ministeri i la conselleria". Vila ha afirmat que en un termini de "set o vuit setmanes" el ministeri de Foment haurà d'haver resolt la restricció del pas de camions de gran tonatge per la carretera. La conselleria de Territori, però, vol concretar el desdoblament de la N-II. Vila ha avançat que Foment ja hi està treballant.
Rodalies
"La xarxa convencional té un dèficit inversor", ha subratllat Vila sobre la xarxa de Rodalies. El conseller espera fer possible en els pròxims mesos la signatura del contracte de servei amb Renfe, que encara està pendent de tancar. En el darrer mandat es va visualitzar el divorci entre l'operador i la Generalitat.
Peatges
Els peatges a l'ombra (el model de pagament diferit de les obres en carreteres) són, segons Vila, un "maldecap" per al Govern. La conselleria haurà de pagar aquest any uns 100 milions d'euros per obres que s'han construït amb aquesta fórmula de pagament. Per això, ha defensat l'aplicació de l'eurovinyeta, un peatge per al transport de mercaderies que impulsa Europa, per minimitzar aquesta càrrega econòmica que arrossega la Generalitat. Vila vol aplicar l'eurovinyeta, per exemple, a l'Eix Tranversal desdoblat.