Els centres d'incubació, bressol de noves empreses

Daniel Romaní
17/02/2013

T raction és una paraula feta servir sovint a Silicon Valley (i internacionalment) que vol dir, de manera planera, facilitats per introduir-se al mercat, d'obtenir els primers clients i per tant les primeres vendes. "Un dels principals atractius de les incubadores d'empreses és que proporcionen traction ", afirma Jordi Termes, CEO de Mobetia, que té la seu a la incubadora d'empreses Glòries. Termes remarca altres al·licients de les incubadores d'empreses: proporcionen assessorament en un munt d'aspectes (finançament, màrqueting, estudis de mercat, etc.) i durant el procés d'elaboració del pla de negoci, i també ofereixen la possibilitat de fer treball en xarxa amb altres empreses -que poden acabar sent sòcies o fins i tot clientes- i d'aprendre d'èxits d'empreses que hi ha a l'espai d'incubació i també de casos de fracàs. "Els espais d'incubació proporcionen molts més beneficis dels que d'entrada prevèiem", conclou el directiu de Mobetia, empresa creada el 2011 que té la seu a la incubadora d'empreses Glòries (pertanyent a Barcelona Activa). Mobetia es dedica a desenvolupar aplicacions mòbils a mida per a empreses. "Donem suport a totes les plataformes mòbils del mercat (iOS, Android, Windows Phone, web mòbil, etc.)", explica Termes, i subratlla que aquest 2013 l'empresa presenta innovadores solucions d'aplicacions per a Smart TV. Mobetia té aquests dies una feina addicional: preparar la seva participació al MWC (Congrés Mundial de Telefonia Mòbil), que se celebrarà a Barcelona entre el 25 i el 28 de febrer. "Els dies abans del MWC són frenètics. La principal feina és "coordinar en les agendes reunions importants amb totes les empreses que vénen d'arreu del món", diu Termes.

"El factor més important de les incubadores és l'equip de professionals que hi treballa. T'ajuden i t'aconsellen sobre cooperació empresarial, la recerca de finançament i la internacionalització. A més, busquen oferir programes de formació ajustats a les necessitats de les empreses instal·lades. També són de gran utilitat per al dia a dia de l'empresa els espais polivalents comuns que hi ha, com les sales de reunions, les aules i els auditoris", diu David Xicota, CEO d'Edenic Games, empresa creada el 2007 que es dedica a fer jocs casuals (jocs de temàtica fàcil d'entendre i que no necessiten gaire temps per fer una partida, a diferència dels jocs clàssics de consola, que són llargs i més complexos). Edenic Games, que participarà en el MWC presentant Gamedonia, una plataforma per ajudar els desenvolupadors de jocs mòbils, té la seu a una altra incubadora d'empreses de Barcelona Activa: el Parc Tecnològic Barcelona Nord. En total hi ha tres espais d'incubació municipals a Barcelona. Als dos esmentats -la incubadora de Glòries i el Parc Tecnològic Barcelona Nord- s'hi va afegir el 2011 Almogàvers Business Factory. Un munt d'empreses en expansió, pilars de l'economia del país, han passat per un d'aquests centres.

Cargando
No hay anuncios

Majoria d'empreses de tecnologies de la informació i la comunicació

Les empreses TIC són majoritàries a les tres incubadores de Barcelona Activa: a la Incubadora de Glòries, el 66% dels projectes i les empreses que va acollir l'any 2012 pertanyen al sector TIC; al Parc Tecnològic Barcelona Nord, també el 66% de projectes i empreses que va acollir el 2012 són del sector TIC, i a Almogàvers Business Factory, un 57% dels projectes i empreses són d'aquest sector. Els espais d'incubació de Barcelona Activa van acollir el 2012 un total de 180 empreses, de les quals més del 60% són del sector de les TIC. "Això posa de manifest el potencial del teixit empresarial tecnològic de Barcelona", afirma Susana Tintoré, directora executiva de Serveis a les Empreses i l'Ocupació de Barcelona Activa. "Cal aprofitar l'alta concentració a la ciutat d'empreses i iniciatives en l'àmbit de les TIC i la llarga i consolidada tradició emprenedora en aquest sector per fer de Barcelona un hub tecnològic i empresarial de referència", diu Susana Tintoré.