Gairebé 150 euros: la diferència entre anar de colònies amb una escola o una altra
La Síndica de Greuges adverteix que Catalunya encara no té una política "consistent" de promoció del lleure educatiu
BarcelonaL'any 2014 el Síndic de Greuges va presentar un informe que posava sobre la taula les mancances que té Catalunya a l'hora de garantir el dret al lleure educatiu a les sortides i colònies escolars. Una dècada més tard, un nou informe de la institució evidencia que no s'ha sabut avançar prou davant d'aquest repte. "Catalunya encara no té una política consistent de promoció del lleure educatiu", adverteix la Sindicatura de Greuges a l'informe La universalització del lleure educatiu a Catalunya, fet públic aquest dimarts.
La investigació es fixa en les diferències entre famílies a l'hora d'accedir al lleure educatiu i constata l'efecte que té el paper de l'escola. En concret, l'informe analitza com varia el preu de la quota per fer excursions i colònies en funció de la titularitat i la complexitat de l'escola o l'institut, ja que el cost "pot ser un factor de segregació educativa a l'hora de garantir que l'alumnat del centre hi participi". D'aquesta manera, la quota mitjana en concepte de colònies i sortides escolars als centres públics és d'uns 123 euros, mentre que als concertats aquesta xifra s'enfila fins als 204 euros.
L'informe també constata diferències substancials en l'accés al lleure pel que fa a la complexitat del centre: en una escola de baixa complexitat –amb una composició social més afavorida– la quota arriba als 178,8 euros, mentre que als centres de molta alta complexitat aquest pagament se situa de mitjana en els 56,3 euros. És a dir, que la diferència del cost de les excursions i les colònies pot ser de gairebé 150 euros en funció del tipus de centre on s'escolaritzi un infant.
Al document s'admet que "s'han produït alguns avenços destacables, tot i que tenen un caràcter sectorial i limitacions quant a la cobertura", i també es mostren els principals forats negres de l'oci educatiu català, un factor que la mateixa síndica, Esther Giménez-Salinas, considera fonamental pel desenvolupament personal i social dels infants i els adolescents, així com una eina essencial per lluitar contra la segregació escolar i afavorir la inclusió social.
Extraescolars esportives
L'informe també assenyala que el 20% dels infants no fan cap mena d'activitat extraescolar. Les diferències entre famílies en funció de la seva situació socioeconòmica són molt destacades: mentre que un 80% dels alumnes de famílies socialment més afavorides fan activitats extraescolars esportives, només un 54% dels infants i adolescents vulnerables tenen accés a aquest tipus d'activitats.
A més, també hi ha diferències importants en les activitats extraescolars que no estan vinculades amb l'esport. El 56% dels fills de famílies més benestants hi participen, però entre les famílies més vulnerables aquest percentatge només s'enfila fins al 32%.
No hi ha desplegament normatiu
Més enllà de les xifres concretes, l'informe de la Síndica de Greuges denuncia que la Generalitat encara no ha desenvolupat legalment el dret al lleure educatiu. La sindicatura considera que falta un marc que determini què s'entén com a lleure i quines són les condicions d'accessibilitat, però també adverteix que no hi ha una administració de referència a l'hora d'estructurar i impulsar una política pública "robusta" en aquest sentit.
De fet, l'informe fet públic aquest dimarts reflecteix que el 66% dels ajuntaments de més de 3.000 habitants no tenen un pla local de dinamització del lleure i que el 27,7% no desenvolupen estructures de coordinació dels agents educatius del municipi. A més, també apunta que un 26,6% dels ajuntaments d'aquests municipis no obren els equipaments escolars a les entitats de lleure educatiu i que un 9,1% no els cedeixen locals.