L'atac de la dreta al català

El govern valencià proposa que les matemàtiques sempre s'estudiïn en castellà

La conselleria recomana que el català sigui la llengua vehicular en coneixement del medi natural, social i cultural

ValènciaLa conselleria d'Educació del govern valencià ha elaborat una guia que orienta els centres educatius sobre com aplicar la nova llei educativa que entrarà en vigor el pròxim curs en les etapes d'infantil i primària i sobre la qual recentment es va consultar les famílies. Del document crida l'atenció que recomana que l'assignatura de matemàtiques sempre s'imparteixi en castellà, i en català la de coneixement del medi natural, social i cultural.

El departament d'ensenyament argumenta la proposta en el fet que les matemàtiques són "una àrea troncal que permet el desenvolupament metacognitiu". És a dir, dels processos que tot individu utilitza per aprendre, recordar, resoldre problemes o dur a terme una activitat. En el cas de coneixement del medi natural, social i cultural, opta pel valencià per "facilitar la difusió de la riquesa del vocabulari arrelat en l'entorn".

Cargando
No hay anuncios

Educació també justifica la guia en l'objectiu de facilitar la posada en marxa d'una llei que saben que és complexa. La norma estableix que en l'etapa d'infantil l'alumnat tindrà una llengua vehicular majoritària (català o castellà) que podrà assolir un màxim del 65% del temps lectiu, amb un mínim del 25% per a l'altre idioma cooficial i un 10% per a l'anglès. En el cas de primària, secundària i batxillerat, l'anglès ocuparà entre un 15% i un 25%, i la diferència d'ús vehicular entre valencià i castellà no haurà d'excedir el 20% ni cap idioma podrà utilitzar-se menys d'un 25%. 

La proposta de la conselleria estableix algunes assignatures fixes en cada llengua i d'altres que variïn en funció de si es tracta d'un grup amb l'ensenyament majoritari en valencià o en castellà. Pel que fa a les segones, en primària trobem educació ètica i valors, projectes interdisciplinaris, educació plàstica i visual i educació física. En el cas de religió i atenció educativa, sempre s'impartiran en l'idioma majoritari. En secundària, les matèries que poden variar en funció del grup són educació física, tecnologia i digitalització, educació plàstica, visual i audiovisual i valors ètics i cívics. Matemàtiques seguiria en castellà i geografia i història, biologia i geologia i física i química en valencià. Pel que fa a l'anglès, es proposa que s'utilitzi de forma vehicular en educació plàstica i visual i projectes interdisciplinaris en primària i en educació física en secundària.

Cargando
No hay anuncios

Com tot al País Valencià, hi haurà una gran exempció, que són les denominades zones castellanoparlants. En aquests municipis només s'estudiarà en català l'assignatura de valencià. Això sí, sempre que els pares no hagin sol·licitat l'exempció de l'assignatura, permesa des de l'any 1983, en una disposició que en el seu moment es va qualificar de transitòria. En aquestes vuit comarques, la conselleria només ha acordat la creació de 40 classes –9 d'infantil i 31 de primària– amb l'ús del valencià com a llengua majoritària malgrat que la demanda ha estat molt superior.

Cargando
No hay anuncios

Segons el director general d'Ordenació Educativa i Política Lingüística, Ignacio Martínez, la proposta d'impartir matemàtiques en castellà i coneixement del medi natural, social i cultural en valencià en tots els grups pretén optimitzar la gestió del programa Banc de Llibres, que va implantar l'anterior executiu progressista i que afavoreix la donació de material escolar un cop ja no s'utilitza. A més, també es desitja facilitar l'elaboració d'horaris i d'agrupaments flexibles entre alumnat de classes diferents. En el cas dels centres públics l'aplicació o no de la proposta de la conselleria correspondrà als consells escolars, mentre que en els centres privats la persona física o jurídica que en tingui la titularitat té la competència per a aprovar el programa curricular, després d'escoltar el consell escolar.