Educació

La meitat dels mestres d’educació infantil no llegeixen llibres als alumnes de manera habitual

El 96% dels docents d'aquesta etapa a l'Estat gaudeixen a l'escola on treballen, segons l'informe TALIS de l'OCDE

02/12/2025

BarcelonaLa meitat dels mestres d'educació infantil de l'estat espanyol no llegeixen llibres als seus alumnes de manera freqüent. Aquesta és una de les conclusions de l'últim informe TALIS Starting Strong de l'OCDE, que analitza la situació de les escoles a l'educació infantil. Aquest any, i per primera vegada, Espanya hi ha participat.

L'estudi mostra que només el 55% dels docents d'educació infantil –és a dir, amb alumnes d'entre 3 i 6 anys– llegeixen llibres als seus alumnes de manera freqüent. Un percentatge que s'enfila fins al 85% en el cas d'Irlanda, que és amb molta diferència el país amb una taxa més alta d'aquest tipus d'activitat a l'aula entre els territoris que ha analitzat l'OCDE.

Cargando
No hay anuncios

La part alta del rànquing la completen Turquia (69%), Suècia (68%), Xile (67%) i el Japó (64%). Per contra, a la part baixa de la taula hi trobem el Marroc i Dinamarca (42%), Alemanya (46%) i Finlàndia (48%). Per tant, pel que fa a la proporció de mestres que llegeixen llibres als seus alumnes, Espanya es troba en un punt intermedi entre la vintena de països en què s'ha centrat l'estudi.

"Hi ha molta evidència internacional, però també nacional, dels beneficis que té no només llegir contes sinó treballar l'oralitat i el discurs a infantil, i fins i tot també abans dels tres anys", defensa Pilar Prieto, investigadora Icrea del departament de traducció i ciències del llenguatge de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Per aquest motiu Prieto insisteix en la necessitat que el vincle entre l'oralitat i la lectoescriptura es treballi de manera sistemàtica en la totalitat d'escoles del país.

Cargando
No hay anuncios

La investigadora Icrea matisa que és important no només "llegir contes, sinó explicar-los i treballar-los amb diferents tècniques"; és a dir, treballar "amb la multimodalitat, fent servir gestos i prosòdia exagerada per potenciar el llenguatge". I aquí també hi entra el fet de fer preguntes sobre el que s'està narrant, una pràctica que segons l'informe TALIS fan la majoria de docents que llegeixen llibres als seus alumnes.

D'altra banda, Espanya és un dels països on més mestres d'educació infantil canten cançons amb els alumnes o als alumnes. Un 80% dels mestres de l'Estat ho fan, només per darrere de Xile (90%) i Irlanda (80%). Prieto defensa que aquesta pràctica també és "essencial" en l'aprenentatge. "S'ha vist com les melodies repetides que empren les cançons ajuden molt a potenciar el llenguatge i les emocions positives en l'entorn escolar", descriu la investigadora de la UPF.

Cargando
No hay anuncios

Un sector docent satisfet

L'estudi també se centra a radiografiar l'estat de satisfacció dels mestres amb alumnes d'entre 3 i 6 anys, i gairebé tots els enquestats (97%) a Espanya estan satisfets amb la seva feina. De fet, un 96% diuen gaudir ensenyant a l'escola on treballen, per davant del 17% que asseguren que els agradaria canviar de centre educatiu. D'altra banda, el 99% dels mestres d'aquesta etapa educativa se senten valorats pels infants, i un 96%, també per les famílies dels seus alumnes. En canvi, només un 45% perceben un reconeixement per part de la societat.

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa a l'opció de voler deixar la professió, un 34% dels mestres d'infantil de l'Estat es plantegen deixar la feina en els pròxims cinc anys per passar a ser mestres de primària, però també destaca la xifra del 23% de mestres que es plantegen deixar la professió en un futur pròxim per "resoldre problemes de salut mental" i el 21% que no ho descarten per motius de salut física.