Educació

Les escoles catalanes han de gestionar 9.000 alumnes nous cada mes

Des de l'inici de curs, 74.328 estudiants han ingressat al sistema educatiu català a través de la matrícula viva

BarcelonaA partir del curs que ve el departament d'Educació vol incorporar els històrics de la matrícula viva –els alumnes que ingressen a una escola o institut quan el curs ja ha començat i ja s'han tancat les inscripcions– a la planificació de places escolars que ha de fer cada territori. La novetat l'ha anunciat aquest dilluns la consellera d'Educació, Esther Niubó, en comissió parlamentària després de fer pública una dada clau: des de l'inici del curs 2024-2025, fins a 74.328 alumnes nous han ingressat al sistema educatiu català fora del període ordinari de matriculació. Són 11.000 infants i adolescents més que els que van arribar el curs passat.

La dada implica que, tenint en compte que portem vuit mesos de curs, de mitjana cada mes les escoles i els instituts catalans han de gestionar més de 9.000 alumnes nous. "És una realitat que ja no podem considerar excepcional i que hem de tenir en compte", ha dit Niubó. Ara bé, de moment, Educació no ha detallat quines escoles estan rebent aquests milers i milers d'alumnes ni tampoc d'on provenen, és a dir, no s'ha fet públic si són alumnes que han canviat d'escola o de municipi o si són alumnes nouvinguts.

Cargando
No hay anuncios

Niubó només ha donat un exemple aproximat dels alumnes que es matriculen a un curs intermedi (que no és ni I3 ni 1r d'ESO, els cursos en què habitualment les famílies fan les inscripcions) a Barcelona: "Més d'un quart de les sol·licituds presentades per a la preinscripció per al curs vinent han estat per a cursos intermedis", ha detallat la consellera. I ha afegit que la majoria són casos que canvien de centre dintre del mateix municipi i que un 25% "es deuen a canvis d'alumnat provinent d'altres indrets del país o de fora".

La xifra que ha donat aquest dilluns la consellera és molt més alta que el càlcul que el mateix departament d'Educació havia fet a mitjans de curs i al qual ha tingut accés l'ARA. Fins al mes de febrer, Educació calculava que a les escoles i els instituts catalans hi havien arribat uns 12.160 alumnes de matrícula viva, cosa que situava la mitjana mensual en uns 2.000 estudiants nous cada mes.

Cargando
No hay anuncios

Segons aquest primer càlcul que havia fet el Govern a mitjans de curs, el curs amb un nombre més alt d'alumnes de matrícula viva era 1r d'ESO, amb 1.553 alumnes més que els que registrava a l'inici de curs. El seguien el primer curs d'educació obligatòria –I3–, amb 1.424, i els cursos de 4t i 5è de primària, tots dos amb més d'un miler d'alumnes nous respecte a les inscripcions d'inici de curs. Sigui com sigui, al febrer tots els cursos escolars de Catalunya (infantil, primària i secundària) havien rebut més de 700 alumnes de matrícula viva. L'única excepció és 4t d'ESO, però en aquest cas cal tenir en compte que al ser l'últim curs de secundària a molts alumnes nouvinguts se'ls aconsella optar per altres vies, ja que tindran molt poc temps per graduar-se.

Per tot plegat, Niubó ha alertat que si no es té en compte aquests gairebé 75.000 alumnes que han arribat a les aules amb el curs començat, podria haver-hi conseqüències negatives pel que fa a la segregació escolar: "Si no tinguéssim en compte aquesta realitat a l'hora de dissenyar l'oferta inicial, aquests gairebé 75.000 alumnes nous que han entrat al sistema fora del període de matriculació ordinari, ens trobaríem amb una oferta mal distribuïda, i això acaba afavorint la concentració d'alumnat vulnerable en determinats centres i perpetuant uns desequilibris que com a sistema no ens podem permetre".

Cargando
No hay anuncios

Feia temps que s'alertava al respecte

Tot i que Educació ha fet públiques les dades aquest dilluns, diverses escoles feia temps que estaven fent un crit d'alerta perquè veien que el nombre d'alumnes que rebien amb el curs començat anava creixent i no donaven l'abast. "A principi de curs era un degoteig, però de gener a març hem hagut de gestionar una allau de nous alumnes", critica el director de l'escola Salesians Rocafort de Barcelona, Jordi Barberan. Explica que, en el seu cas, en quinze dies els van arribar una dotzena d'alumnes de l'estranger. "Al ser de fora, porten una motxilla emocional molt gran. Són casos molt complexos. No parlen català, castellà ni anglès i tenen una situació econòmica molt complicada". Assegura que els falten mans perquè són alumnes que "no poden entrar a la roda ordinària com si res". "La situació és insostenible i les escoles no estem podent fer l'acompanyament que necessiten aquests nois i noies, ni des del punt de vista acadèmic ni des del personal", lamenta.

Cargando
No hay anuncios

Des de la Fundació Bofill també insisteixen que aquesta situació ja era coneguda des de feia temps: "La dada global és molt grossa. Estem en nivells màxims d'arribades d'alumnat, no només de l'estranger, sinó també de la resta de l'Estat i també de mobilitat dins de la mateixa Catalunya", adverteix l'experta en segregació escolar Maria Segurola. Explica que els ajuntaments fa temps que noten aquesta situació, però que a escala de país "s'està gestionant de manera molt improvisada" i que tot plegat acaba tenint un impacte molt gran en la segregació escolar de Catalunya. "La tònica fins al moment ha estat assignar aquest alumnat al centre que té més vacants, que normalment és el centre més complex, o que ja té una aula d'acollida", critica.

Les paraules de Segurola les corrobora en Víctor, un docent d'un centre d'alta complexitat i membre del col·lectiu Clam Educatiu. "Som un centre de màxima complexitat i tenim molta vulnerabilitat dins de les nostres aules. Anar incorporant persones noves ens afecta molt perquè ja tenim molts fronts a atendre. Al final arriba un alumne nou en un lloc on ja hi ha molta problemàtica i això fa que se'l pugui atendre de pitjor forma", adverteix.

Cargando
No hay anuncios

Tancament de línies a la concertada

Més enllà de les dades de matrícula viva, en la compareixença al Parlament Niubó també ha parlat del tancament de línies a l'escola concertada. Després que en els últims quatre cursos, de mitjana, s'hagi retirat el concert a un centenar de grups per curs a escoles i instituts concertats, aquest dilluns Niubó ha anunciat que, en l'última revisió feta aquest curs, Educació ha proposat la retirada del concert educatiu a 155 grups de cara al curs vinent abans que s'obri el període de matriculació. En concret, es proposa tancar 101 unitats d'infantil, 44 de primària i 10 de secundària.

Cargando
No hay anuncios