Educació

La ràtio d'alumnes per aula a primer i segon d'ESO no ha baixat en una dècada a tot l'Estat

A Catalunya, el 97% dels grups de 1r de secundària tenen 30 alumnes o menys, mentre que la mitjana estatal és de 25

BarcelonaUna dècada sense millores en les ràtios d'alumnes per aula en la primera etapa de secundària a tot l'Estat. Entre el 2013 i el 2023, a Espanya no hi va haver canvis en la xifra mitjana d'alumnes per aula a primer i segon d'ESO, que es va mantenir en 25. Això implica que el nombre d'adolescents per grup a l'Estat supera la mitjana de la Unió Europea (UE) –de 21– i de l'Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmics (OCDE), de 23.

Aquesta és una de les principals conclusions de l'informe anual Education at a Glance, que aquest dimarts ha fet públic l'OCDE i on es comparen diversos aspectes dels sistemes educatius d'arreu del món. En aquest sentit, tot i recollir dades de l'any 2023, l'estudi internacional mostra que la ràtio d'alumnes per grup als primers cursos dels instituts de l'Estat està per sobre de la de molts dels països de la UE.

Cargando
No hay anuncios

L'informe de l'OCDE mostra que el Brasil i Mèxic comparteixen amb Espanya una ràtio de 25 alumnes per grup en la primera etapa de secundària. Una ràtio que supera per poc França (26), seguida de Colòmbia (28), Xile i el Japó, que ocupen el podi de massificació a les aules amb fins a 32 alumnes per grup.

Cal tenir en compte que, en aquest cas, l'estudi de l'OCDE no desgrana les dades per comunitats autònomes, però la setmana passada la consellera d'Educació, Esther Niubó, va detallar que la previsió per aquest curs 2025-2026 a Catalunya era que a 1r d'ESO el 85% dels grups públics tinguin una ràtio de 29 alumnes o menys i que el 97% en tinguin 30 o menys. Unes mitjanes clarament superiors a l'espanyola, l'europea i la de l'OCDE.

Cargando
No hay anuncios

L'estudi Education at Glance adverteix que els grups escolars més petits estan associats a una atenció més individualitzada a l'alumnat i propicien que els docents puguin dedicar menys temps a la gestió de l'aula i es puguin adaptar millor a les necessitats d'aprenentatge dels estudiants. En aquest sentit, cal recordar que, segons l'últim recompte d'Educació, al sistema educatiu català un terç dels alumnes d'entre I3 i 4t d'ESO estan identificats com a alumnes NESE, és a dir, infants i adolescents que necessiten un reforç de suport educatiu sigui per trastorns de l'aprenentatge o per vulnerabilitat socioeconòmica. Una situació que viuen especialment els alumnes nouvinguts o fills de famílies migrants.

A diferència del que revelen les dades sobre la primera etapa de secundària a Espanya, entre el 2013 i el 2023 sí que es va reduir en un alumne la mitjana d'estudiants per aula a primària, que va passar de 22 a 21. En aquest cas, la ràtio espanyola és idèntica a la mitjana de l'OCDE i és només dos estudiants superior a la mitjana de la UE, que és de 19.

Cargando
No hay anuncios

Estudiants i professors disponibles

Una altra forma de mesurar les ràtios a les aules és amb la proporció d'estudiants i professors disponibles al país. Amb aquests paràmetres, Espanya iguala la mitjana europea en la primera etapa de secundària (1r i 2n d'ESO), amb una ràtio d'11 alumnes per professor, que se situa per sota de la mitjana de l'OCDE (13), segons l'informe fet públic aquest dimarts.

Cargando
No hay anuncios

En la segona etapa de secundària (3r i 4t d'ESO), l'Estat assoleix xifres més baixes que la mitjana del seu entorn: hi ha també 11 estudiants per docent, tres menys que els 14 de mitjana de l'OCDE i un menys que els 12 de la UE. També són més baixes que a l'entorn les xifres que fan referència a l'educació primària, amb una mitjana estatal de 12 estudiants per mestre en comparació amb els 14 de l'OCDE i els 13 de la UE.