Sensellarisme

Acord per atendre el centenar de persones que fan nit a l'aeroport del Prat

El Govern i els ajuntaments del Prat i Barcelona ultimen la renovació d'un conveni per mig milió d'euros que es va deixar caducar fa 15 mesos

BarcelonaFinalment, el Govern i els ajuntaments del Prat i de Barcelona ultimen un acord per atendre les 160 persones que es calcula que cada nit pernocten a les terminals de l'aeroport barceloní. Les tres administracions preveuen signar un contracte que s'haurà de renovar cada any en què l'executiu català es compromet a aportar mig milió d'euros per cobrir les necessitats bàsiques i l’acompanyament social d'aquestes persones. De fet, es tracta de tornar al pla especial per al sensellarisme que ja va arrencar el 2011, que es va aturar a finals del 2023 quan va caducar l'anterior pacte i no es va renovar per qüestions polítiques. Des del Prat, s'urgeix a buscar una data per a la rúbrica del text perquè es pugui "formalitzar al més aviat possible".

Al febrer, Aena, l'empresa pública que gestiona les instal·lacions aeroportuàries, va ordenar per sorpresa l'expulsió durant 24 hores de les persones sensellar que han fet de les terminals 1 i 2 un refugi per evitar el carrer. Sense cap acompanyament social, un dispositiu dels Mossos d'Esquadra va limitar llavors l'entrada a l'aeroport només als treballadors i als usuaris que havien d'agafar un vol, i les persones sensellar van haver de buscar un altre lloc per passar les nits. Malgrat tot, cap d'elles va demanar ser atesa pels serveis socials ni del Prat ni de Barcelona i es van anar distribuint per diversos punts de l'àrea metropolitana.

Cargando
No hay anuncios

L'acord inclou que serà un equip especialitzat en sensellarisme de l'Ajuntament de Barcelona el que s'encarregarà d'identificar i fer un seguiment de les persones que hi pernocten, per tal de donar-los una cobertura social bàsica i vincular-les a serveis socials o altres recursos. Al municipi del Prat es reforçaran els serveis socials municipals perquè puguin atendre també les persones que pernocten als voltants de l'aeroport.

Cargando
No hay anuncios

En la proposta de l'acord, que encara no està signat, també es concreta la creació d’una Taula Tècnica del Projecte d’Intervenció (TTPI) per abordar els casos més complexos de manera coordinada entre les administracions implicades. Mensualment, els tècnics que en formin part es reuniran per diagnosticar i analitzar la situació.

Segons fonts de l'Ajuntament del Prat, dels esborranys que han transcendit de l'acord reafirmen la demanda d'aquest consistori que el sensellarisme a l'aeroport requereix un "abordatge de país" i reclamen que la Generalitat no deixi sols els municipis per fer front a una situació de màxima vulnerabilitat, en una diagnosi compartida també pels responsables de serveis socials de Barcelona, que sempre insisteixen a assenyalar el Govern com l'administració que ha de liderar l'abordatge d'aquestes situacions, amb coordinació i diners suficents.