Tribunals

Indemnitzat per un accident de moto ocorregut el mateix dia que el fabricant avisava que el vehicle era defectuós

Un jutjat del Prat rebutja que el sinistre es produís per distracció, com apunten els Mossos, i l'atribueix a un error dels frens

Barcelona¿Atzar o causa-efecte? Un jutjat del Prat de Llobregat ha donat la raó al conductor d’una moto que va tenir un accident de trànsit greu el mateix dia que la marca del vehicle alertava d’un defecte de fabricació als frens. La sentència condemna en primera instància l’empresa fabricant, la taiwanesa Kymco, a indemnitzar l’home amb 23.190 euros, però gairebé amb tota seguretat la companyia recorrerà davant de l’Audiència de Barcelona.

Els fets es remunten al 12 de desembre del 2017, quan Víctor M.R., de 69 anys i veí del Prat, va sortir de la via quan conduïa la seva Kymko Gran Dink per la carretera del Garraf (la C-31 a l'altura de Sitges), sense que es veiés involucrat en l'accident cap altre vehicle. L'home recorda que anava per una recta quan va sentir un soroll i la moto li va començar a cuejar. Quan va intentar accionar el fre va sortir disparat, va xocar contra la tapa d'una claveguera i va quedar estès a terra.

Cargando
No hay anuncios

Precisament aquell mateix dia la marca taiwanesa va enviar una comunicació al ministeri d’Indústria i a la Direcció General de Trànsit (DGT) avisant que havia detectat un defecte de fàbrica a la pinça del fre d'aquest model i demanava a tots els propietaris que passessin pels tallers perquè els reparessin gratis l'avaria. Es calcula que a Espanya hi ha 6.500 motocicletes afectades, de les quals el 88% ja han estat reparades, segons Kymco.

A Víctor M.R. l’avís li va arribar un cop ja havia sortit de l'hospital i començava els més de sis mesos que va estar convalescent a conseqüència de les greus ferides que va patir a les cames, les costelles i la melsa. En l’atestat, els Mossos d’Esquadra van atribuir el sinistre a una distracció o a la somnolència del conductor. Però ell no hi va estar d’acord i va decidir recórrer per la via civil. L'advocat Álvaro Machado, del despatx Vosseler Abogados, es queixa que la policia obviés els 23 metres de marques de fregament que van quedar a la calçada i que, al seu parer, demostren que el seu client va estar pressionant la pinça del fre sense cap resultat.

Cargando
No hay anuncios

La versió del fabricant

Per al fabricant taiwanès, la jutge s’ha deixat portar per la coincidència de l’accident i l'avís del defecte, i es queixa que no es va permetre testificar per videoconferència l’enginyer tècnic responsable del disseny de la motocicleta, que no es va poder desplaçar a Catalunya des de Taiwan a causa de la pandèmia i que podria haver defensat que les circumstàncies de l'accident no s'ajusten a les condicions en què el fre fallava, explica a l’ARA el director general de Kymco España, Carlos Wang.

Cargando
No hay anuncios

La companyia admet que es va detectar un defecte de fabricació en dos models nous, però Wang explica que la moto només falla si durant 10 minuts se circula a una velocitat contínua de 100 quilòmetres per hora. A causa de les corbes i l'orografia del terreny, el fabricant sosté que és impossible que Víctor M.R. mantingués aquesta velocitat per la C-31. En canvi, Machado insisteix que s'ha demostrat que les pinces del fre es van "encallar" i no tenien prou força per aturar el vehicle.

Així, la magistrada ha fet seves les tesis de l’acusació i d’un pèrit que havia reconstruït el sinistre per treure’n l’entrellat. Segons aquest especialista, la causa més probable de l'accident és que el conductor no va poder activar el fre en plena recta perquè senzillament estava espatllat.