En directe
En directe
12/02/2016

Metro o Aerobús?: el primer trajecte de la L9, en directe

Georgina Ferri i Albert Solé han retransmès en directe el primer trajecte obert al públic de la nova línia. Selena Soro i Arnau Garcia han fet el trajecte en metro i en Aerobús per comprovar com s'hi arriba abans

Selena Soro i Arnau Garcia: Ja ens hem reunit. Moltes gràcies per haver-nos seguit!

A les 15 hores hem arrencat aquest minut a minut seguint en directe el primer viatge amb passatgers de la L9. Podeu recuperar aquí l'emissió. La Georgina Ferri i l'Albert Solé ens han explicat el trajecte en directe.

Final de l'experiment

Fins aquí l'experiment en directe que hem fet per comparar com es viatja en metro i en Aerobús. 'Selfie' de la Selena Soro des de la T1 de l'aeroport del Prat.

1 hora en metro, 25 minuts en l'Aerobús

La Selena Soro ha arribat a la T2, una hora després de sortir de plaça Catalunya en metro. A La Torrassa ha fet transbord per agafar la L9. L'Arnau Garcia ha arribat molt abans amb l'Aerobús. En 25 minuts s'ha plantat a l'aeroport. Val a dir que avui és un dia festiu a Barcelona i hi ha menys trànsit.

Des de la L9: Arribem a la T2

Selena Soro: Ja sóc a la Terminal 1! Em temo que quan vinguem amb maletes serà una mica complicat cabre a l'ascensor. Es formaran cues de seguida...

Des de la L9: Una hora des de plaça Catalunya

Selena Soro: He arribat a la Terminal 2! He trigat exactament una hora des de Plaça Catalunya. Però no baixo a aquesta parada, vull anar fins la Terminal 1. M'avisen que ens faran validar el bitllet a la sortida.

Des de la L9: "Fa 10 anys que espero aquesta línia!"

Selena Soro: Fa 10 anys que espero aquesta línia!. Ho diu la Rosario, una treballadora de l'aeroport que, tot i que avui té festa, ha volgut estrenar el tram. Està contenta perquè fins ara havia d'agafar l'autobús. El metro, diu, li va molt millor perquè té la parada just a sota de casa.

La L9 no connecta amb un 'hub'

El gran defecte que els experts en transport públic, com Ricard Riol –president de la Plataforma pel Transport Públic (PTP)–, li troben a la L9 és que no connecta amb cap gran estació que sigui un nus de comunicacions (hub).

La proposta de la PTP és que l’estació del Prat de Rodalies, on s’atura la L9, faci aquesta funció. Per fer-ho, però, cal que s’hi desviïn molts més trens de Rodalies dels que ho fan ara.

Des de la L9: sense conductor!

Selena Soro: M'he colat al lloc més buscat del vagó: el punt on aniria el conductor!

I el tram central?

Igual que passa amb el tramvia, la L9 es va començar a fer pels extrems i la crisi no ha permès acabar-la. Ara bé, per què es va començar pels extrems? És una barreja de motius tècnics i polítics. Tècnics: la tuneladora fa 100 metres de llargada i els únics llocs per fer un forat per fer-la entrar eren Can Zam i la Fira 2. Polítics: un cop la crisi va tocar la butxaca de la Generalitat, es van prioritzar els barris més necessitats.

Des de la L9: a l'estació de Les Moreres

Selena Soro: El meu company, l'Arnau Garcia, em diu que ja fa un quart que ja ha arribat. Jo encara sóc a la parada de Les Moreres. De moment, el vagó va ple de curiosos, més que de viatgers amb maletes...

Des de l'Aerobús: fent temps

Arnau Garcia: Ja porto deu minuts a l'aeroport. Crec que encara tindré una mica de temps per anar a prendre un tallat mentre espero la Selena.

Des de la L9: tothom vol fer-se fotos des del primer vagó

Selena Soro: Els combois de la nova línia 9 del metro són de la sèrie 9000 i funcionen sense conductor, de manera totalment automatitzada. Tothom vol posar-se a primera fila per veure les vies!

Des de l'Aerobús: suplement especial

Selena Soro: Un treballador de TMB m'explica que, si he vingut amb una T-10, em cobraran el suplement especial a l'aeroport. L'altra opció és comprar el bitllet especial directament a Torrassa.

Anar a l’aeroport –a la T1 o la T2– amb la L9 té un sobrecost, com passa a la gran majoria d’aeroports europeus on també arriba el metro. El bitllet especial costa 4,5 euros per viatge, i ens permet fer transbord de línia. Si teniu qualsevol targeta multiviatge –excepte la T-10, que no serveix– no caldrà que compreu el bitllet especial.

Des de l'Aerobús: arriba el següent bus

Arnau Garcia: Sóc a l'aeroport i ja ha arribat el següent Aerobus al nostre.

Des de la L9: Fa olor de nou!

Selena Soro: L'estació de Torrassa que connecta amb la L9 fa olor de nou! Em trobo el Mariano, un veí que va cap a l'aeroport. No ha d'agafar cap avió, però li feia il·lusió estrenar el tram. A més, li han regalat un bitllet inaugural.

Des de l'Aerobús: Hem arribat!

Arnau Garcia: Entrem a la terminal 1, ens han dit que serien 35 minuts aproximats i n'han estat només 25.

Des de l'Aerobús: A punt d'arribar

Arnau Garcia: Ja m'avisen per megafonia que arribem. Fa 21 minuts que hem sortit, només! Ja veiem avions per la finestra.

La línia que va fins la T1 consta d'una flota de 16 vehicles, mentre que la que arriba a la T2 en té 7. A més, hi ha una reserva de busos per a esdeveniments com el Mobile World Congress. L'any 2014 es van acollir fins a 5 milions de passatgers.

Des de l'Aerobús: carregant el mòbil

Arnau Garcia: M'estic quedant sense bateria al telèfon, però acabo de veure que hi ha carregadors USB, em salven la vida. També tinc Wi-Fi gratuït, per vull estalviar dades. Aquests dos serveis es van afegir l'any 2015.

L'Aerobús existeix a Barcelona des de l'any 1991, i des d'aquell any fins al 2009 només hi havia una línia. Amb l'inauguració de la T1 el 2009 es van fer dues línies diferents.

Des del metro: Connectant amb la L9

Selena Soro: Ja he arribat a Torrassa, on connecto amb la nova L9 per seguir fins a l'aeroport. Des de Plaça Catalunya fins aquí he trigat 20 minuts.