Societat13/05/2012

Madrid-Barcelona-Portbou: el TGV que va planificar Franco als anys 70

La línia d'alta velocitat dissenyada pels tècnics de Renfe als anys 70 estava pensada per connectar Espanya amb Europa a través de Catalunya. El projecte va quedar arxivat amb la mort del dictador. La revista 'El Temps' el desenterra aquesta setmana

Ara

BarcelonaL'alta velocitat ferroviària va arribar a l'estat espanyol l'any 1992, amb l'AVE Madrid-Sevilla ideat pel govern de Felipe González. Vint anys abans, però, un equip de tècnics que coneixien la realitat europea havien dissenyat per a la Renfe franquista un TVG que connectava Catalunya i el País Basc, com a motors econòmics d'Espanya, amb Europa. Era el TVG de Franco: Madrid-Barcelona-Portbou, amb un ramal que s'hauria construït posteriorment cap a Bilbao per continuar fins a París. Tot plegat amb ample de via europeu.

El projecte es va dissenyar entre 1972 i 1975, però es va entregar poc després de la mort del dictador. Després, els 80 volums d'aquell treball van quedar arxivats i no se'n va parlar mai més. L'enginyer i diputat de CiU Pere Macias va desenterrar el cas en el llibre 'Via ampla, ment estreta. Crònica de 150 anys d'aïllament ferroviari (1848-1998)', i la revista 'El Temps' n'ha estirat el fil. La periodista Gemma Aguilera ha consultat l'avantprojecte –que encara es conserva a la Biblioteca Ferroviària de la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols, a Madrid–, ha tret a la llum els càlculs detalladíssims que van fer els autors del pla i els recull en un reportatge que podran llegir els subscriptors de la publicació en l'exemplar que rebran aquesta setmana.

Cargando
No hay anuncios

Avantatges i desavantatges

La documentació conservada reflecteix els avantatges i inconvenients que veien en el projecte els tècnics que van dissenyar-lo i en van estudiar la viabilitat. D'entrada, calculaven que aquell TVG costaria 76.321 milions de pessetes, que havia de tenir una velocitat màxima de 300 km/h i una velocitat comercial de 250 km/h, i que havia de cobrir el trajecte Madrid-Barcelona en dues hores i mitja. Es podia i s'havia de construir tot de cop –i no per trams, com s'ha fet posteriorment– en sis anys, després de tres anys de tràmits tècnics i administratius.

Cargando
No hay anuncios

Els autors del projecte creien que la infraestructura podia ser rendible en un període d'entre 6 i 12 anys, segons quin fos el preu del bitllet. Els tècnics van estudiar els preus de la 'competència' –l'avió, el transport per carretera– i també els preus dels bitllets de tren de l'època i la durada del viatge amb la línia convencional. La conclusió va ser que el preu del bitllet Madrid-Barcelona havia de ser d'almenys 2.000 pessetes –de 1974– perquè el TGV fos rendible.

Els pros: donar sortida a les economies basca i catalana

Cargando
No hay anuncios

El projecte remarcava la importància del ramal de "las Vascongadas" perquè aleshores, quan el TVG francès en construcció era entre París i Lió, es veia com la manera més directa de connectar amb Europa. Si s'arribava a Bordeus i París s'hauria "connectat amb Europa vertebrant les zones més densament poblades i les dues regions de més activitat econòmica del país", argumentava el projecte.

Els contres: pèrdues per a Seat i per a les autopistes

Cargando
No hay anuncios

Entre els riscos que els autors del projecte van consignar n'hi ha dos que apunten cap a altres sectors econòmics: la companyia Seat, en ple boom i que havia convertit la venda de cotxes en pilar de l'economia, i les empreses concessionàries de les autopistes, que podien perdre diners si la gent s'aficionava massa al tren.

Un altre factor que temien els tècnics, i n'advertien als polítics que havien de decidir tirar el projecte endavant, eren les protestes de la població per on passés el TGV, on caldria fer expropiacions, i el fet que la inversió que caldria fer fos vista com "una possible situació de privilegi de Catalunya i Madrid –i, en una segona fase, de Bilbao– enfront d'altres regions".

Cargando
No hay anuncios

Res de tot això es va produir en aquell moment. El que va ser president de Renfe entre 1982 i 1985, amb el primer govern del PSOE, Ramon Boixadós, explica que "mai" va sentir parlar d'aquell projecte. I el 1992 va començar a construir-se el TGV radial, amb l'AVE Madrid-Sevilla com a primer pas.