Accident de tren a Gelida

El mapa de les 30 incidències que Rodalies ha de resoldre amb urgència

Adif té una cinquantena d'equips i 150 tècnics inspeccionant la xarxa de tren per restablir totes les línies

ARA
27/01/2026

BarcelonaDesprés de la pitjor crisi ferroviària dels últims anys a Catalunya, el servei de Rodalies torna a funcionar aquest dimarts. El servei es reprèn, però amb nombrosos talls de línies i trams i fins a deu serveis alternatius per carretera mentre continuen les inspeccions de seguretat a la xarxa arran de l'accident mortal a Gelida que es va produir ara fa una setmana. Adif preveu acabar "al llarg d'aquesta setmana" totes les inspeccions per restablir el servei i aquest dimarts ha anunciat que està executant fins a 30 actuacions d'urgència a la xarxa amb una cinquantena d'equips i 150 tècnics.

Els 30 punts que necessiten una actuació d’urgència a la xarxa de Rodalies
Cargando
No hay anuncios

"Les inspeccions van molt bé, van molt avançades i creiem que, al llarg d'aquesta setmana, totes les línies podrien estar pràcticament desbloquejades", ha explicat el director de construcció d’obres d’Adif, Ángel Contreras, que no ha precisat quines línies tornaran a funcionar al 100% primer. Contreras també ha defensat que el pla d’inspeccions pactat amb els maquinistes inclou fins a una setantena de revisions a fer, de les quals hi ha aquesta trentena que són d’urgència. Així mateix, ha remarcat que és un pla obert i que s'hi poden incorporar més inspeccions.

Algunes d'aquestes actuacions urgents es faran als trajectes entre la Garriga i Vic; Cerdanyola del Vallès i Montcada-Bifurcació; Móra la Nova i Reus; Figueres i Portbou; Ripoll i Ribes de Freser; Cervera i Sant Guim de Freixenet, i Arenys i Canet, entre d'altres.

Cargando
No hay anuncios

Més de 100 inspeccions

En l'última setmana Adif ha fet 116 inspeccions a la xarxa ferroviària catalana. El seu president, Luis Pedro Marco de la Peña, ha explicat que, quan es detecta un avís superior al nivell d'alarma mínim, s'hi deriva un equip perquè corregeixi el terreny de manera urgent. "Volem recuperar la confiança de la gent i dels maquinistes", ha afirmat. Pel que fa a la caiguda del Centre de Trànsit Centralitzat (CTC) de Rodalies de dilluns, l'ha atribuït a una fallada del subministrador del programari. En concret, es tracta d’un programari que van instal·lar fa tres mesos i que utilitzen durant les nits per poder implementar un nou sistema de senyalització a la R1, on circularan els trens nous.

Cargando
No hay anuncios

“En conclusió, no hi ha hagut sabotatge, no hi ha hagut ciberatac. Ha estat un error de programari, un error de programari motivat per l'empresa tecnòloga que estava desenvolupant i implantant el nou sistema de gestió ferroviària”, ha dit. Quan se li ha preguntat per si demanaran responsabilitats a Siemens, que és la companyia tecnològica encarregada del programari, ha detallat que ja ha donat “ordre als serveis jurídics d'Adif perquè recullin l'expedient complet i apliquin la reglamentació” competent.