TERRITORI

Una nevada que encara porta cua

Elisabet Escriche
24/10/2012

GIRONADos anys i mig després de la nevada del 8 de març del 2010, que va deixar sense subministrament elèctric prop de mig miler d'usuaris -la majoria de les comarques gironines, alguns del quals van estar fins a deu dies a les fosques-, encara hi ha una part d'afectats que estan pendents de cobrar la indemnització d'Endesa per les pèrdues econòmiques que els va provocar l'apagada. Tips de llargues negociacions sense èxit amb la companyia, vuit empresaris de Santa Coloma de Farners i Caldes de Malavella han decidit recórrer a la justícia i demandar Endesa, a la qual li reclamen 41.481 euros.

Els empresaris són del sector de la restauració i l'alimentació i van trigar entre dos i sis dies a recuperar la normalitat en els seus negocis. Tots van rebutjar les indemnitzacions d'entre 60 i 80 euros per dia que oferia la companyia a partir de les 24 hores sense subministrament elèctric perquè consideraven que era un import insuficient i van recórrer a un peritatge extern per quantificar els danys. El problema és que Endesa va establir que als que optaven per aquesta via només se'ls indemnitzaria a partir de les 48 hores sense electricitat. Segons l'advocat dels empresaris, Carles Deutú, amb aquesta política la companyia s'estalvia pagar les pèrdues de producte fresc o congelat. "Tenim un pastisser que va perdre totes les mones que tenia preparades i no se'n volen fer càrrec", explica l'advocat.

Cargando
No hay anuncios

Els empresaris exigeixen a Endesa que els indemnitzi a partir de les primeres 24 hores, tal com fa amb la resta de clients, i recorden a la companyia que té "l'obligació legal" de garantir el servei a través d'una alternativa passades 24 hores.

La companyia elèctrica insisteix que han estat ateses el 100% de les prop de 47.000 reclamacions que va rebre i que la pràctica majoria de clients ja han estat indemnitzats. "El que queda és un grup puntual", asseguren fonts d'Endesa. Són empresaris que van optar per la via del peritatge i als quals se'ls va sol·licitar, entre altres documents, factures del material malmès, la declaració de renda i les vendes de l'any anterior a l'apagada durant el mateix període que es van quedar sense subministrament. "Molts comerciants ho han presentat i han cobrat, els que no ho han fet és perquè no han presentat tots els papers o perquè els que han enviat són erronis", manté la companyia. En aquesta situació es troben el poc més de 10% de reclamacions que encara falten per resoldre. Entre els que no han estat indemnitzats hi ha la Roser, que té una floristeria a Calonge. Fa més d'un any va enviar per duplicat fotografies, factures i l'últim rebut de la llum després de rebutjar la indemnització de 108 euros que li oferia Endesa perquè era un import que quedava lluny dels 2.000 euros que un pèrit extern havia quantificat per haver estat cinc dies sense llum, haver perdut les flors que tenia a la nevera i els perjudicis de tenir l'establiment tancat una setmana. "És com picar contra una paret", explica. Endesa insisteix no hi ha cap datat límit per reclamar.