Unes 22.000 persones que demanen cita per fer una denúncia als Mossos de Barcelona no hi van
Si es fa el tràmit en línia el temps d'espera es redueix a la meitat, si bé no és fàcil trobar hora d'un dia per l'altre
BarcelonaSi ara mateix pateixes un delicte a Barcelona –una estafa, per exemple– i vols demanar cita als Mossos d'Esquadra per denunciar-ho, serà complicat que trobis una franja d'un dia per l'altre. Cal buscar a fons entre les hores disponibles a les diverses comissaries de la ciutat. Aquest dimecres, a la de Sants-Montjuïc, n'hi ha de disponibles a partir de les 9 hores, però en altres comissaries més cèntriques serà pràcticament impossible si obviem les franges horàries de nit i de matinada. A Ciutat Vella, per exemple, n'hi ha una a les 8:15 hores de dijous, i aquesta situació es repeteix a Sants, a Sarrià i a l'Eixample. A les Corts cal esperar-se fins dissabte a les 10:30 hores.
A la capital catalana l'any passat es van denunciar 232.000 delictes. D'aquests, 199.000 es podien denunciar amb el sistema de cita, solament previst per alguns tipus penals com són les amenaces, els danys, les estafes, els furts, les lesions, les ocupacions, la pèrdua de documentació i objectes i els robatoris de tota mena. Amb tot, la realitat és que dels que podien denunciar utilitzant aquest sistema, menys de la meitat ho va acabar fent, un 40%.
Un dels problemes que detecten els Mossos és que hi ha molta gent que demana cita, però finalment no hi acaba acudint sense cancel·lar l'hora. Aquest efecte és un dels principals causants del col·lapse en certes comissaries. Les dades ho demostren. L'any passat, sense sortir de Barcelona, els Mossos van oferir un total de 110.230 hores de cites. De totes aquestes, se'n van reservar 74.000 (67% del total). Ara bé, només 52.000 reserves van ser una realitat: hi va haver 22.000 persones que van reservar una hora, no van cancel·lar i no van presentar-se a la comissaria. Representen gairebé el 30% de totes les reserves.
Els Mossos esperen una mica més de deu minuts i, si no ve el denunciant, passen al següent de la llista. Amb tot, admeten que queden moltes hores buides que, pel fet de no haver-les cancel·lat, no les pot aprofitar cap altre ciutadà. La cita per internet es va implementar l'any 2021 i el principal objectiu és reduir les hores d'espera de la ciutadania a les comissaries. Aquest objectiu s'està aconseguint i el sistema va a l'alça, segons les dades a les quals ha tingut accés l'ARA.
A Barcelona, el temps d'espera dels ciutadans que denuncien amb una cita és de 10 minuts i 23 segons. En canvi, aquest temps es duplica fins als 24 minuts si el ciutadà no ha fet abans aquest tràmit per internet. La mitjana de tot plegat és de 20 minuts i 51 segons. "El nostre compromís és que el temps d'espera mai superi els 30 minuts de mitjana", explica el sotsinspector Jordi Muñoz, cap de la Unitat Regional d'Instrucció d'Atestats (URIA) de Barcelona. El 2019, abans de la cita online, aquest temps d'espera fregava els 29 minuts.
No és obligatori
L'hora més col·lapsada per denunciar sol ser el tram central del dia, mentre que a primera hora del matí i a última de la nit solen haver-hi més forats. També depèn de cada comissaria, les més cèntriques són les que acaben més col·lapsades. La principal recomanació de la policia és denunciar els fets a la comissaria més pròxima del lloc on han passat, però també apunten que es poden denunciar a qualsevol edifici policial. Això permet al ciutadà jugar amb els horaris. Aquest dimecres, per exemple, hi ha més hores disponibles a Cerdanyola del Vallès.
Muñoz deixa clar que la cita no és obligatòria i que sempre que un ciutadà acudeixi a una comissaria per denunciar un delicte serà atès, si bé segurament s'haurà d'esperar més si no té cita. Hi ha certs delictes més greus, de fet, que no es poden denunciar per aquest sistema i, un cop a la comissaria, tenen un tracte preferent. Amb tot, apel·la a la responsabilitat i demana als ciutadans que cancel·lin les cites quan no hi puguin anar. Els mateixos Mossos van recordant amb missatges les reserves i es pot anul·lar ràpidament. "El sistema funciona molt bé", assegura el sotsinspector.
Des de comissaria, els agents no solen reservar cites si s'hi presenta un ciutadà, exceptuant els casos de persones d'avançada edat, per exemple. El sotsinspector defensa el tracte personal i calmat que permet aquesta estratègia. "És el sistema estrella de l'atenció ciutadana", assegura. En aquest sentit, els Mossos també han obert des de l'estiu de l'any passat la possibilitat de denunciar la pèrdua de documentació o demanar autoritzacions per a menors totalment en línia amb el certificat digital.