Commoció a Manlleu per la mort de cinc menors: "Volem que se'ls recordi com a bones persones"
Veïns de les víctimes relaten que les golfes de l'edifici sinistrat eren un punt de trobada dels nois
ManlleuUn grup de noies s'acosta a prop del número 66A del carrer del Montseny de Manlleu perquè se'n fan creus. Coneixien alguns dels cinc menors d'edat —un de 14 anys, tres de 16 i un de 17— que han mort la nit d'aquest dilluns en un incendi a les golfes del bloc. Anaven junts a l'Institut Antoni Pous i Argila del municipi osonenc i, mentre abraça les seves amigues, una de les noies diu que hi han anat per "poder assimilar el que ha passat".
Mentre els Mossos d'Esquadra investiguen els fets –els agents van i venen–, un altre grup d'adolescents fa pinya mirant les imatges que han circulat del traster cremat. També compartien aula a l'institut amb les víctimes, i tampoc no se'n saben avenir de com una tarda d'oci va acabar tan tràgicament. "El traster era un local on passar l'estona, com fem tots els joves", s'expressa un, el més alt, mentre els ulls de les companyes s'omplen de llàgrimes.
Al llarg del matí d'aquest dimarts l'exterior de l'edifici on ha tingut lloc aquest tràgic succés s'ha convertit en un espai de pelegrinatge per a amics i coneguts de les víctimes. També s'hi han apropat veïns del barri de l'Erm de Manlleu, molts com a mostra de condol als joves i a les seves famílies. Sigui per les baixes temperatures, típiques d'un matí de febrer, o pels curiosos que s'hi aplegaven, l'ambient era fred. Una expressió que, de fet, ha utilitzat l'arquitecte municipal, Enric Gil, després d'inspeccionar l'edifici per descartar afectacions estructurals a l'immoble. "Avui fa fred a l'edifici i fa fred a Manlleu", ha expressat per evidenciar la tragèdia.
La rapidesa de les flames
Al portal de l'edifici, un altre grup de joves veïns de l'immoble, relaten que el foc va començar abans de les 21 hores i tot va anar molt de pressa. Un veí de la planta sisena, just a sota dels trasters, es va adonar que passava alguna cosa al sentir "un soroll com de fregit molt fort", ha detallat el seu fill. Immediatament, va picar portes perquè la gent sortís ràpidament de casa, però els joves del traster no ho van poder fer.
A l'espera que els resultats de la investigació policial assenyalin les causes del sinistre, testimonis dels fets han explicat que un fum espès es va escampar de seguida "per l'escala i els pisos de la finca", fent gairebé impossible la visió. Els trasters són a les golfes i són espais d'uns 8 metres quadrats on els residents guarden objectes (bicis, matalassos, bombones de gas), tot i que no tots estan ocupats.
Possiblement en un d'aquests buits, sense llum ni ventilació, els joves han trobat la mort quan "alguna cosa" ha cremat, segons els Mossos, que no han confirmat la versió dels veïns que amb ells hi havia quatre joves més, dues noies i dos nois. L'autòpsia determinarà la causa de la mort i potser donarà resposta a la pregunta de com uns adolescents no van poder escapar.
El que se sap és que els joves no vivien a l'edifici, però sí que anaven amb certa periodicitat a les golfes sense que ningú els hi prohibís el pas i aprofitant que les portes sempre estan obertes. Amb tot, tothom del barri els coneixia de vista, sap de les seves famílies, de la seva història. Un home explica que quatre de les cinc víctimes són fills de famílies amb "pares absents", que "estan al carrer perquè estan millor que a casa seva". Li dol el patiment de les famílies, que han rebut des del primer moment atenció psicològica, segons l'alcalde de Manlleu, Arnau Rovira.
"No t'ho creus"
Mig miler de veïns de Manlleu s'han aplegat aquest vespre a la plaça Fra Bernadí, on hi ha l'ajuntament, en senyal de dol per la mort dels cinc adolescents en un incendi. A la convocatòria han assistit el president de la Generalitat, Salvador Illa, i el del Parlament, Josep Rull, i representants dels instituts on anaven les víctimes.
Entre els presents, nombrosos joves que coneixien les víctimes "de tota la vida", amb qui havien compartit escola i jocs al carrer. "Pel Carnestoltes de Torelló va ser l'últim cop que vaig veure el Musta, que poc pensava que en seria l'última", explicava un noi emocionat pels morts i per la família. Al seu costat, altres joves es troben i es donen la mà com a salutació i alguns s'abracen. "Sembla una pel·lícula, no t'ho creus", diu un altre. I un amic seu demana que els nois morts siguin recordats com a "bones persones".
Estudiants dels instituts Antoni Pous i el Ter, on anaven els cinc joves, també s’han aplegat a la plaça per mostrar condol a les víctimes i els familiars. Asseguda en un lateral de la plaça amb altres companyes, una noia veïna de l’immoble ha explicat que del moment dels fets en recorda “molt de fum”, i ha afegit que desconeixia que les víctimes pujaven a les golfes amb freqüència.
Un grup de mares, veïnes del municipi, esperaven que fos l'hora de la convocatòria mentre la plaça s'anava omplint. Tot i que no coneixien a les víctimes hi són perquè “hi ha molta commoció”. Falten 24 hores per a l'inici del Ramadà, una data molt assenyalada en el calendari musulmà, cosa que agreuja el dol.
Sense denúncies
L'alcalde Rovira ha explicat que a l'Ajuntament no li consta cap denúncia per l'ús dels trasters dels edificis, com sí que passa en altres immobles del barri. Una veïna explica com des de fa mesos la plaça de l'aparcament d'un pis que té llogat està precintat per ordre policial al detectar-se que hi havia persones malvivint a l'interior. Rovira confirma aquesta situació d'"infrahabitatges" en molts immobles del municipi i apunta que aquest divendres ja tenia prevista una reunió amb la consellera de Territori, Sílvia Paneque, per debatre futurs projectes de rehabilitació d'habitatges.