Vespre de culte a l’església evangèlica gironina on va predicar Dani Alves
Ubicada en una nau industrial a la perifèria, els pastors relacionen figures bíbliques amb l'actualitat i hi fan actuacions
GironaAquesta setmana s'han fet virals unes imatges de l'exfutbolista brasiler Dani Alves, implicat en un presumpte cas de violació, en què s'erigia en predicador enfervorit en una església evangelista de Girona. Es tracta de l'església Elim, del moviment pentecostal, força concorreguda per la comunitat protestant de la comarca, que es troba en una nau industrial de la perifèria oest de la ciutat. Cada setmana –diversos dies– s'hi celebren cultes religiosos que congreguen més d'un centenar de feligresos d'una vintena de nacionalitats, sobretot d'Amèrica Llatina, que segueixen l'ofici amb autèntica devoció.
Veure-ho de prop per primera vegada és impactant. En les imatges d'Alves que corrien per les xarxes se'l veia parlar de Déu de manera molt apassionada, gairebé induït per una mena de força espiritual. I aquesta és la tònica general de les més de dues hores que duren els cultes. Com és habitual, la glòria d'aquest dimarts ha començat amb quasi una hora d'actuacions de música èpica, amb cantants, violins, guitarres, teclats, instruments de vent i un equip de so a tot drap.
Un grup de nenes ha aparegut fent coreografies amb teles de colors, mentre el públic, balancejant-se constantment, seguia el ritme de les cançons i entonava la lletra a ple pulmó, que es projectava a la pantalla com si es tractés d'un karaoke, mentre el pastor, micròfon en mà, repetia les seves oracions. Els assistents resaven amb els ulls tancats i les mans amunt. Alguns ploraven. Una performance que no té res a veure amb les misses cristianes i que es retransmeten en directe per YouTube i es difonen a les xarxes amb hashtags com #makejesusviral.
Un dels pastors del centre de culte, Sammy Thomas, explica a l'ARA els motius de la visita de Dani Alves: "El vam convidar dissabte en un congrés de joves amb altres convidats dels Estats Units. Va venir a donar el seu testimoni, estima Déu i vol predicar el seu amor". I afegeix: "La congregació l'ha rebut molt bé, Déu va morir pels pecadors i Alves s'ha convertit a l'Evangeli i això l'ha transformat".
La cerimònia continua amb més parlaments, ja sense música però igualment arrauxats, del pastor principal de l'església, Jimmy Martin, natural de l'Amèrica Llatina. Més tard intervé el pastor convidat Charles Milander, que transmet les seves particulars intervencions sobre la Bíblia amb el suport d'una presentació a la pantalla, com si es tractés d'una xerrada en una convenció d'empreses i inversions. Els dos predicadors parlen de figures cristianes com Elies, Abraham o David, lligades a qüestions d'actualitat com el món laboral o la tecnologia, interpel·lant constantment l'audiència. Arriba el moment de les ofrenes, que es poden fer en metàl·lic, per Bizum o mitjançant número de compte.
Una nau industrial
L'emplaçament de l'església Elim també és singular. Es troba a la frontera entre el municipi de Sant Gregori i el barri gironí de Domeny, a tocar de l'autopista, en el polígon de la fàbrica Nestlé que perfuma la zona amb olor de cafè dia i nit. A l'entrada, assistents al culte es barregen amb corredors i ciclistes que surten a fer esport seguint el riu Ter en direcció a la Vall de la Llémena. Davant hi ha una esplanada verda on els caps de setmana molts dels feligresos hi passen la tarda fent jocs infantils, festes d'aniversari o partits de vòlei. Molt a prop també es troba un restaurant de cuina catalana molt concorregut, diverses pistes de pàdel, un club de tir olímpic i fins i tot un local de nit de striptease.
Els feligresos, però, no són veïns de la zona, ni de Sant Gregori, que és un poble petit de cases unifamiliars i alt poder adquisitiu, ni de Domeny, un barri amb molts pisos de nova construcció. La majoria venen de més lluny, amb cotxes particulars o en un servei de furgonetes que els trasllada d'arreu de la comarca, sobretot de Salt i Santa Eugènia.