Publicitat
Publicitat

68È FESTIVAL DE CINEMA DE VENÈCIA

El jurat de Venècia premia la magistral apropiació de l'obra de Goethe del cineasta rus

Lleó d'Or per al 'Faust' de Sokurov

I la 68a Mostra de Venècia va dictar sentència, atorgant el Lleó d'Or a la magistral versió del Faust de Goethe dirigida per Alexandr Sokurov. És un premi que fa justícia amb un dels grans autors europeus; probablement la figura més rellevant del cinema rus des d'Andrei Tarkovski, de qui Sokurov va ser deixeble.

Nascut el 1951 a Sibèria, fill d'un veterà de l'Exèrcit Roig, Sokurov ha estat una figura omnipresent en el panorama dels grans festivals des de finals dels anys 80, però mai havia aconseguit un premi dels importants. Ara el realitzador de L'arca russa (el seu únic film estrenat comercialment a l'Estat espanyol) es converteix en el guanyador del tercer Lleó d'Or per a la cinematografia russa, després dels que van aconseguir Tarkovski per La infància d'Ivan (1962) i Nikita Mikhalkov per Urga (1991). En el moment d'entregar el premi a Sokurov, Darren Aronofski, president del jurat, va proclamar: "Hi ha pel·lícules que et fan riure i d'altres que et fan plorar. I hi ha pel·lícules que et canvien per sempre. Faust és una d'aquestes".

Després de retratar la intimitat agònica de Hitler, Lenin i Hirohito, Faust clausura la tetralogia sobre el poder que Sokurov va iniciar l'any 1999. Es tracta d'un film complex i enlluernador, intimista en el seu interès per destil·lar el vessant més humanista (i menys mitològic) del text de Goethe, i alhora monumental per la bellesa desfermada que troba en la expressivitat dels protagonistes i en els escenaris naturals.

Fassbender, l'actor del moment

En l'apartat interpretatiu masculí, el jurat es va decantar per la labor de Michael Fassbender a la pel·lícula Shame , del britànic Steve McQueen, en què l'actor de Maleïts bastards realitza un tour de force físic i emocional en la pell d'un home turmentat per l'addicció al sexe i el desconcert existencial. És un premi que certifica l'estat pletòric de l'actor irlandès, vist recentment com el Magneto de X-Men. Primera generació i, també a Venècia, com el Jung de A dangerous method . Al rebre el guardó, Fassbender va tenir paraules per a Gary Oldman, l'altre gran favorit al premi pel seu paper a El topo , i va lloar McQueen. "El meu heroi", va dir.

La veterana actriu xinesa Deannie Yip s'ha endut la Copa Volpi a la millor actriu pel seu paper a Tao jie (A simple life) , d'Ann Hui, mentre que els joves Shôta Sometani i Fumi Nikaidô, protagonistes de la sensacional Himizu , de Sion Sono, van compartir el premi Marcello Mastroianni als actors revelació.

El palmarès de la Mostra ha estat fidel a un festival en el qual han abundat els drames socials, potser un símptoma dels temps que corren. Així, el xinès Cai Shangjun va rebre el premi al millor director, el Lleó de Plata, per la interessant Ren shan ren hai ( People mountain people sea) , una pel·lícula en la qual descriu el drama actual de la Xina rural en clau moderna, a l'estela de Jia Zhangke o del Michael Haneke de Codi desconegut .

El drama de la immigració africana a les illes de Lampedusa i Linosa és el rerefons de Terraferma , del director l'italià Emanuele Crialese, guanyador del Gran Premi del Jurat. La distinció va ser rebuda amb un cert descontentament per part de la premsa, que tampoc va aprovar el premi al millor guió per als grecs Yorgos Lanthimos i Efthimis Filippou, autors d' Alpis . Sobre l'escenari de la Sala Grande del festival, Lanthimos, també director del film, va recordar el "difícil moment" que viu el seu país.

Menció especial per a 'Eva'

Finalment, de la llarga llista de "premis col·laterals" que es van entregar en el marc de la Mostra, cal destacar la menció especial per a Eva -el film de ciència-ficció dirigit pel barceloní Kike Maíllo- per part d'un jurat format per joves d'entre 16 i 21 anys, encarregats d'atorgar el premi del Festival de Vittorio Veneto, dedicat a la infància.

Més continguts de