Publicitat
Publicitat

El Govern vol rescatar la C-17 amb 80 milions amb càrrec al FLA

La Generalitat intenta estalviar-se així 120 milions del cost dels peatges a l'ombra

El Govern es planteja 'rescatar' la C-17, l'autovia entre Vic i Ripoll, en una operació que pujaria a 80 milions d'euros però suposaria un important estalvi financer, d'uns 120 milions, segons ha avançat El Confidencial i han confirmat a l'ARA fonts de l'executiu català.

No obstant, per fer aquesta operació s'haurien de carregar aquests 80 milions d'euros al fons de liquiditat autonòmica (FLA) i, per tant, cal l'autorització del govern espanyol que és qui té la clau de l'aixeta d'aquests recursos. Segons fonts pròximes a l'operació, en principi el govern de Madrid no sembla que hi posi problemes.

La C-17 és una autopista de peatge a l'ombra, és a dir, que no paguen els conductors sinó la Generalitat, i que és concessió de Cedinsa, participada per les constructores FCC, Comsa, Copisa i Copcisa. Cedinsa és també concessionària d'altres vies, com Cedinsa d'Aro (C-35 entre Maçanet i Platja d'Aro), Cedinsa Ter (C-16 entre Manresa i Berga) i Cedinsa Eix Transversal (C-25 entre Cervera i la N-II a Girona).

La via morta dels peatges a l’ombraAquesta concessió venç l'any 2039 i el seu cost fins a aquella data és d'uns 200 milions d'euros. Per tant, si ara la Generalitat pot recuperar la via s'estalviarà en aquest període uns 120 milions.

L'operació encaixa amb la política expressada més d'un cop pel vicepresident i conseller d'Economia, Oriol Junqueras, d'intentar acabar amb el finançament estructurat d'infraestructures que suposen una hipoteca a l'hora d'elaborar pressupostos, ja que una part important de recursos no es pot destinar a noves inversions perquè ha d'anar a pagar el finançament d'aquestes infraestructures.

El Govern es planteja ara aquesta operació perquè hi ha una "finestra d'oportunitat" en el contracte concessional que permet recuperar la via en aquest moment pel seu valor segons els llibres, i considera que és millor destinar ara 80 milions de tresoreria, si es poden aconseguir mitjançant el FLA, que anar arrossegant el finançament fins al 2030.

Aquest no seria el primer cop que la Generalitat fa ús del FLA per a aquesta via. L'any 2015 el Govern ja va assumir el deute bancari de la concessió, de 275 milions d'euros, perquè Cedinsa no podia fer front al pagament als bancs creditors -Santander, BBVA, CaixaBank, Bankia, CatalunyaCaixa i l'ICO- perquè el trànsit era inferior a les previsions inicials. La Generalitat es va fer càrrec del deute i el va carregar al FLA, amb la qual cosa la concessionària quedava alliberada dels compromisos bancaris.

Més continguts de