Diumenge Planeta 10/10/2015

APLIs per a una Àfrica virtual

Internet ajuda a crear negocis i augmentar la consciència democràtica

òscar Gelis
3 min

EN WÒLOF, L’IDIOMA MÉS PARLAT al Senegal, joxko vol dir dóna’ls i jotko uneix-te, dues paraules que fusionades donen el nom de Jokkolabs, que resumeix el que es coneix en anglès entre el món dels emprenedors com a espais de coworking. Jokkolabs és la iniciativa que va posar en marxa Karim Sy l’any 2010 al seu Dakar natal, després d’haver treballat en el sector de l’enginyeria i les noves tecnologies als Estats Units i al Canadà. Ara ja té seus a Burkina Faso, Mali i França.

Allunyat de l’habitual aglomeració de trànsit de la capital senegalesa, al barri de la Liberté 6, hi ha un espai on treballen dissenyadors gràfics, informàtics, escriptors, economistes, emprenedors i tot tipus de freelances, una imatge que fuig dels tòpics i els estereotips majoritaris que es tenen dels països africans. “Jokkolabs és un centre d’innovació tecnològica i social que pretén ser un espai de treball i col·laboració”, explicava Sy des de la capital senegalesa. Entre sales de reunions, taules d’oficina amb ordinadors, una bona connexió a internet i una concorreguda màquina de cafè, hi treballen una trentena de persones que per 65.000 CFA al mes (equivalent a 100 euros) disposen de l’espai i les eines per poder desenvolupar les seves idees en start-up relacionades amb internet i les noves tecnologies (TIC).

Així és com Laurent Liautaud va poder engegar Niokobok (Estem Junts), una botiga online que permet a clients que viuen a la diàspora poder comprar aliments com oli, sacs d’arròs de 50 quilos, sucre, sabó i maionesa i enviar-ho en menys de 48 hores a les seves famílies a Dakar. “D’aquesta manera els nostres clients s’estalvien diners i maldecaps i s’asseguren que els seus familiars rebran a casa seva allò que ells compren als seus països”, afirma el Laurent. L’èxit de Niokobok es basa en el desenvolupament d’un model de tecnologia adaptada a les necessitats dels africans. Empreses del sector com Google i Microsoft ja han vist en el continent un nou mercat en expansió i estan disposades a invertir diners i a obrir oficines a Dakar, fet que anima joves emprenedors amb idees i iniciatives.

PERÒ MÉS ENLLÀ DEL NEGOCI i del vessant econòmic de la creixent indústria de les TIC, el que diferencia Jokkolabs és la seva empenta per promocionar la feina col·laborativa entre els emprenedors. “L’objectiu és que la innovació tecnològica serveixi per aconseguir un canvi social”, explica Sy.

A començaments del 2012 es van estendre les protestes i un clima de crispació social per tot el país, i especialment a Dakar. El llavors president, Abdoulaye Wade, va intentar forçar un canvi a la Constitució per poder concórrer a la reelecció, un fet que traïa la llarga tradició democràtica del Senegal. Les protestes també es van fer visibles a les xarxes socials, on van aparèixer diverses iniciatives liderades per joves estudiants, bloguers i entitats civils per denunciar la situació del país i organitzar l’oposició a Wade. En aquest context, Sy explicava el suport tècnic i logístic que va donar Jokkolabs a una vintena d’organitzacions i ONGs per crear Sama Baat, una plataforma que des d’internet va vetllar pel correcte funcionament dels comicis. Mentre es feia el recompte de vots, la plataforma va ajudar a difondre els resultats barri per barri a través de blogs, Facebook, Twitter i YouTube per impedir el frau electoral. Per a Sy, aquest fet és una prova més del potencial de les xarxes socials i les TIC “com a instruments de control per part de la societat, davant l’abús de poder del govern”, un exemple que també s’ha vist a les recents revoltes de Burkina Faso i que posa de manifest la vivacitat de les xarxes socials i de les noves tecnologies a l’Àfrica.

Els dissenyadors han actualitzat el concepte de la moda africana.

stats