Teatre

El penis de Jaume I per superar "els titafluixes del Procés"

Al Cel Cia torna amb 'Lo de Jaume I', una sàtira antifeixista no apta per a tothom

18/01/2026

TarragonaEl penis de Jaume I El Conqueridor no s'ha desintegrat. El membre del rei s'ha conservat durant més de 750 anys perquè va quedar momificat. I el més important de tot: encara manté una mica d'esperma. Lídia Obiols és una catalana de veritat, amb accent de les comarques gironines, i s'ha convertit en presidenta de Catalunya. Assumint una gran responsabilitat, se sent cridada a deixar-se penetrar pel gran penis del Conqueridor per recuperar la puresa de la nació i engendrar una nova nissaga de reis catalans que facin allò que no han fet "els presidents titafluixes del procés". Obiols intentarà salvar "un país on ja no hi ha blancs" i posar fi a la barbàrie woke, liderada per immigrants, feministes, homosexuals i gent d'esquerres.

Hi ha obres de teatre en cases ocupades menys punkies que Lo de Jaume I, la sàtira que aquest cap de setmana ha interpretat la companyia Al Cel Cia a la Sala Trono de Tarragona. Dirigida per Guillem Cuxart i interpretada per Laia Esdul, Arnau Fà i Paula Moles, Lo de Jaume I és una bogeria no apta per a tothom. Aquí reben els nazis, els racistes, els islamòfobs, els capellans que empaiten nens i fins i tot queda una mica de metralla per a la família Pujol i Josep Lluís Núñez. També n'hi ha per als aduladors que riuen les gracietes a l'extrema dreta i que sempre es posen de cara al poder. "I jo que m'he vestit així per venir a un teatre hippie", lamenta una espectadora a la sortida del teatre. Però clarament, no era representativa de les prop de cent persones que aquest dissabte van omplir la Sala Trono i van aplaudir de valent a cada cop d'Al Cel Cia.

Cargando
No hay anuncios

L'obra és maleducada, però també és fresca i divertida. Els actors interpreten molt bé els seus papers, però sobretot destaquen en les escenes cantades, que són la majoria. La música, composta per Marc Sambola i interpretada per ell mateix i per Magí Castro, acompanya en tot moment. Sense els seus acords, l'obra, que dura 90 minuts, es faria massa llarga.

Idea de Pitarra

Lo de Jaume I beu de l'obra Don Jaume el Conqueridor de Serafí Pitarra, dramaturg i poeta satíric de finals del segle XIX. És fruit del treball de final de grau de l'actor tarragoní Arnau Fà a l'Institut del Teatre. Quan va llegir el llibre de Pitarra, va quedar escandalitzat, segons va explicar a l'ACN. "Té tots els ismes que podria tenir –resumeix–. És masclista, misògina, racista, homòfoba, fal·locèntrica, absolutament detestable". A partir d'aquí, es va posar en contacte amb Cuxart, a qui coneixia de l'Institut del Teatre, perquè adaptés i "actualitzés" l'obra.

Cargando
No hay anuncios

El penis de Jaume I es va poder veure per primer cop l'any passat a la Sala Trono i després del retorn d'aquest cap de setmana, es podrà tornar a veure a la tardor al teatre Maldà de Barcelona.