El cinema es torna accessible
Un equip d'investigadors crea Whatscine, una eina per a persones amb discapacitats auditives o visuals, que permet seguir la pel·lícula amb l''smartphone' o tauleta
MadridInvestigadors de la Universitat Carlos III de Madrid han creat 'Whatscine', una eina per apropar el cinema a persones cegues o sordes. Es tracta d'una tecnologia que reuneix les tres formes d'adaptació que necessita el cinema per arribar a les persones amb discapacitats visuals o auditives: el llenguatge de signes, la subtitulació i l'audiodescripció.
Els usuaris del Whatscine poden rebre els tres sistemes d'accessibilitat en els seus 'smartphones' o tauletes o, si ho prefereixen, a través d'unes ulleres especials de visió transparent. L'espectador rep l'audiodescripció mitjançant auriculars i cap dels tres sistemes interfereix en la visió i l'àudio de la resta dels espectadors.
Els creadors de Whatscine creuen que és molt important fomentar l'oci compartit, raó per la qual han treballat en una eina que integra l'accessibilitat a la mateixa pel·lícula. Això fa possible que qualsevol cinema amb aquesta tecnologia converteixi totes les seves sessions en accessibles. "Amb Whatscine les persones sordes o cegues poden assistir al cinema en qualsevol sessió, sense necessitat de fer una projecció especial", ha afirmat Ángel García Crespo, professor de la Universitat Carlos III de Madrid i responsable de l'equip que ha creat el nou sistema.
Whatscine, que segons els seus creadors no suposa "cap cost afegit", inclou subtítols en diversos idiomes. Tant productores com exhibidors de cinema han valorat molt positivament aquesta nova eina, que els permetrà atreure un públic fins ara inexistent per a ells. Yelmo Cines ja ha implantat el sistema en onze sales de tot l'estat espanyol i en les pròximes setmanes seran un total de vint. A Catalunya, Yelmo té cinemes a Barcelona (Icària), Barberà del Vallès (Baricentro) i Abrera. 'La gran família española', distribuïda per Warner Bros Pictures, serà la primera pel·lícula que s'estrenarà amb la nova tecnologia, el pròxim 13 de setembre.