Buscant la millora de raça

El cavall guanyador del concurs equí dedicarà un any a muntar eugues cerdanes

Una de les clàusules més curioses del XXXIII Concurs Tradicional de Cavalls que se celebra el dissabte dia 2 a la zona industrial de Puigcerdà és que el guanyador del guardó de terçons (mascles de fins a dos anys i mig) s'ha de quedar durant un any a la comarca per muntar eugues cerdanes i així millorar la raça. Segons explica el president de l'Associació de Criadors de Cavalls de la Cerdanya, és una de les condicions que va posar La Caixa per finançar els guardons.

Els grans sementals

Al concurs hi concorren els millors exemplars de cada explotació. A més de premis a les terçones (femelles fins a dos anys i mig), quartons (mascles de menys de quatre anys), eugues amb pollí i sementals sense límit d'edat, es guardona la millor ramaderia de la Cerdanya. El concurs atreu tant especialistes i criadors com amants dels cavalls en general. Quan la venda del cavall de tir i de carn va patir una davallada, la fira va optar per recuperar el concurs equí el 1979. Això ha generat una gran afició i una sana competitivitat entre les ramaderies cerdanes per millorar la raça.

Cargando
No hay anuncios

Cavalls espantadissos

Com que es tracta de cavalls que han pasturat en llibertat per les muntanyes, estan poc acostumats a la presència humana. Alguns són espantadissos i poc manyacs, però el ramader sempre té controlats els exemplars més dòcils perquè la mainada els pugui tocar.

Cargando
No hay anuncios

La negociació

La venda dels cavalls, amb l'habitual estira-i-arrosa del comprador i el venedor, resulta també un dels espectacles més curiosos de la fira per als espectadors més atents. El valor dels cavalls es manté estable els darrers anys. De vegades, el preu que s'ofereix és tan baix que el venedor es planteja si li surt a compte mantenir els animals per provar sort l'any següent.