Crònica10/07/2011

El Maquiavel que volia ser príncep

Aleix Cuberes

Consultor de comunicacióPer viure, tocar de peus a terra; per pensar, senzillesa; en conflicte, ser just i generós; al govern, no ofegar; a la feina, passió... Són alguns dels principis que el mestre Laozi proposava als futurs líders per adquirir la complexitat de l'art de governar.

Un Rubalcaba influent, ordidor a l'ombra, va escenificar ahir un canvi de registre: superava l'etapa de Maquiavel i ara es disposa a guanyar el despatx de la màxima magistratura, no només com a estrateg en cap, sinó també com a príncep. Un PSOE aïllat, sol i molt tocat anímicament va gestionar bé les expectatives: va generar tensió, curiositat i interès. Les mirades, les orelles, les ments i les voluntats polítiques eren a l'acte del PSOE. Escenografia: town hall meeting . El paladí, abraçat pels seus, la vella guàrdia i els perdedors del #22m, a prop de les persones. Un faristol humil. Sobre fons vermell, el cognom del candidat. Les sigles són en un segon terme.

Cargando
No hay anuncios

L'Alfredo porta un color de corbata poc habitual: el vermell. Americana fosca. Camisa blava. La imatge es presidencial. Discurs de 65 minuts de durada. Llarg. En algun moment es fa difícil mantenir l'interès. Somrient i tens, ahir l'Alfredo no es va treure el rellotge. Petits detalls que cal cuidar amb estima. El discurs #guardioleja: reconeixement i agraïment a ZP. Ganes de reptes. Se l'ha estudiat molt, gairebé no es mira les fitxes que porta. Està inquiet. Avui es mou més del compte darrere el faristol. Els seus ulls tímids i petits, avui més oberts i intensos. To inclusiu: "Fixeu-vos...".

Dos objectius imprescindibles del discurs. El primer: adreçar-se directament a l'electorat de centre esquerra cansat, decebut, enfadat i abstingut parlant d'ocupació, economia i oportunitats, "Els aturats tenen cares, noms i cognoms". El segon: gestos clars dirigits al #15m, "La democràcia és dels ciutadans. Més Democràcia. Nova manera de fer política. Taxa Tobin. Nova llei electoral". Exemplifica i simplifica sovint perquè tothom entengui els arguments: senzillesa en la construcció i en la comprensió del discurs. Zero acusacions directes al PP ni a Mariano Rajoy. Ja era hora! Això portarà els adversaris populars a repensar els seus missatges i la manera de comunicar dels seus líders. Hi ha molt en joc i podrien quedar identificats permanentment amb el frame negatiu del NO.

Cargando
No hay anuncios

La imatge va ser d'elegància, solemnitat, solvència contrastada, lideratge presidencial, ganes de recuperar la iniciativa. S'ha aconseguit alinear el caràcter i la personalitat del candidat, amb el contingut, la forma i l'escenografia del discurs i la imatge del candidat. La reacció de l'oposició així ho confirmarà. Tot i això, la situació no deixa de ser gairebé impossible. A partir d'ara caldrà buscar més connexió i proximitat amb el públic.